Premium

Commercieel directeur van Telstar over wedstrijd tegen Ajax: ’We hadden het stadion wel drie keer kunnen uitverkopen’

Commercieel directeur van Telstar over wedstrijd tegen Ajax: ’We hadden het stadion wel drie keer kunnen uitverkopen’
Commercieel directeur Steef Hammerstein op de extra tribune.
© Foto United Photo/Toussaint Kluiters
Velsen-Zuid

‘Gelukkig, dat word een thuiswedstrijd’, dacht Steef Hammerstein tevreden bij de loting voor de tweede ronde KNVB-beker toen hij Telstar als eerste uit de bak zag komen.

De commercieel-directeur van de eerstedivisionist moest even later naar adem happen toen Ajax de tegenstander bleek. ,,Meteen gingen er tientallen gedachten door me heen. Zowel commercieel als sportief gezien is het een topwedstrijd. En bovendien een geweldige test-case voor de organisatie voor het geval Telstar naar de Eredivisie gaat.”

Dat het een bijzondere ontmoeting zou worden, daar was de Velsenaar al vanaf het begin van overtuigd. ,,Mijn mailbox ontplofte zowat. Natuurlijk veel aanvragen van mensen voor een kaartje, maar ook allerlei felicitaties. Want elke voetbalclub zou wel tegen Ajax willen. Kijk, hier doe je het voor.”

Snel werd een team opgericht om alles in goede banen te leiden.

,,De eerste vraag was: ‘Hoe kunnen we de capaciteit verruimen. Toen Telstar twee jaar geleden om de nacompetitie streed tegen de Graafschap, hadden we een noodtribune met 1200 plaatsen. Dezelfde leverancier had nu een tribune voor ons met 1650 stoeltjes. Nog te weinig hoor, de vraag was enorm. We hadden het stadion wel drie keer uit kunnen verkopen.”

De kaartenverdeling verliep overigens via een ingenieus systeem waarbij de meest trouwe supporters de voorrang kregen. Sponsors en direct betrokkenen werden per direct mail en de overgebleven kaarten gingen daarna in de losse verkoop. Die waren trouwens binnen een paar uur weg. Ook kregen dertig sportclubs in de omgeving over elk 40 kaarten om die aan de leden te verkopen.

,,We wilden het allemaal zo transparant mogelijk maken. En het natuurlijk commercieel ten gelde maken. Iedereen moet een kaart kopen, van de algemeen-directeur tot de trouwste fan. Contractueel zijn we verplicht om een paar honderd toegangskaarten te verkopen aan sponsors van de KNVB.”

Telstar mag de hele recette houden, zo staat in het KNVB-reglement. Hammerstein: ,,Daarnaast hebben we onze tarieven verdubbeld, bij voorbeeld voor het sponsoren van de wedstrijdbal (binnen tien minuten hadden we al twee balsponsors) en de LED-reclame langs de kant van het veld. Bovendien wordt de wedstrijd uitgezonden via FOX. Daarvoor krijgen we ook geld.”

Hoeveel Telstar aan het bekeravontuur verdient? Hammerstein lacht geheimzinnig: ,,Ik ga geen bedragen noemen, maar we maken wel winst.” Het overgebleven geld zal ten goede komen aan de groeiambities die Telstar heeft, inclusief een terugkeer naar de Eredivisie. ,,Dan moeten we wel een stadion hebben met een capaciteit van 7000 bezoekers.”

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en maak kans op kaarten voor de wedstrijd

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.