Premium

Bloemendaalse bedenker Soupalicious wil maandelijks miljoen kommen soep aan Voedselbank doneren

Bloemendaalse bedenker Soupalicious wil maandelijks miljoen kommen soep aan Voedselbank doneren
De Bloemendaalse Milco Aarts (59) is de bedenker van Soupalicious.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Bloemendaal

Meer dan een miljoen kommen soep doneerde de Bloemendaalse Milco Aarts de afgelopen jaren al belangeloos aan de Voedselbank met zijn start-up Soupalicious. En als het aan de gedreven ondernemer ligt, worden dat er een miljoen per maand. ,,We willen niet het braafste jongetje van de klas zijn, maar juist een feestje.’’

De 59-jarige Bloemendaler werkte jarenlang als journalist, maar besloot in 2010 het roer om te gooien. ,,Ik zag de wereld steeds meer verhit raken’’, legt Aarts uit. ,,Toen begon ik me af te vragen: kunnen we in al die ruzie iets samen doen?’’

Met soep had de ondernemer in eerste instantie ’helemaal niets’. ,,Nee, dat is best grappig. Ik at het eigenlijk nooit.’’ Zijn lidmaatschap bij een karateschool in Amsterdam bracht hem op andere gedachten. ,,Er komen daar sporters uit allerlei windstreken en als er een feest was, namen al die jongens soep mee. In alle culturen staat dat op nummer één op het menu’’, merkte hij. ,,Bovendien kan je er alles doorheen mikken, ook al je restjes. Dat maakt het ook nog eens goedkoop.’’ Nog een bijkomend voordeel: ,,Mijn kinderen gruwelden vroeger van groenten, maar voor oma’s soep stonden ze te trappelen.’’

De formule van Soupalicious? Van restgroenten, die door bijvoorbeeld een afwijkende kleur of vorm niet kunnen worden verkocht, maakt het bedrijf twintig verschillende soorten soep, waarvan het merendeel vegetarisch. Dat gebeurt in de fabriek van Eetgemak in Katwijk door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ,,Ik maak de soepen niet zelf’’, grapt de ondernemer. Voor de recepten worden onder meer sterrenkoks geraadpleegd.

Soupalicious levert nu zo’n 50.000 tot 60.000 kommen soep per maand. Die worden genuttigd in bedrijfsrestaurants van bijvoorbeeld Heineken, ING, ABN Amro, het Ministere van Financiën en het Erasmus MC. Nee, ambities om in de retail te gaan heeft Aarts niet. ,,Daar zijn teveel regeltjes aan verbonden’’, vindt hij. ,,Ik wil bedrijven en overheden aanspreken.’’

Voor elke liter soep die wordt verkocht, doneert Soupalicious een liter soep aan de Voedselbank onder de naam Souprise. ,,Bij de Voedselbank struggelen ze vaak met verse groente’’, weet de ondernemer. ,,Ze zijn daar gebonden aan de houdbaarheidsdatum.’’ Terwijl ongezonde producten, zoals snoep en chips, veel langer goed blijven. De oplossing? De groenten verwerken tot soep. ,,Doordat we het licht pasteuriseren, blijft het langer goed.’’

Hoewel het Soupalicious nu voor de wind gaat, heeft het bedrijf ook de nodige problemen gehad. In 2015 had de start-up bijvoorbeeld een eigen restaurant naast station Amsterdam Sloterdijk, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werden opgeleid tot horecapersoneel. ,,Dat was een enorm succes.’’ Desondanks moest de tent in 2016 noodgedwongen de deuren sluiten. ,,Ondernemen is als mikado spelen met magneetstaafjes.’’ Aarts gebaart naar zijn elleboog en zijn voet. ,,Als je hier drukt, doet het hier pijn.’’ Spijt heeft hij niet van dat avontuur. ,,Het restaurant was bedoeld als kraamkamer voor Soupalicious.’’

De inspanningen bleken niet voor niets. Het bedrijf trok de aandacht van Unilever en dankzij een samenwerking is de verwezenlijking van de droom van Aarts een stapje dichterbij. De invloedrijke multinational prijst Soupalicious voortaan aan bij klanten. ,,Ik hoor wel eens dat we de druppel op de gloeiende plaat zijn. Ik zie het meer als een straaltje zon op een loodgrijze dag.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.