Premium

Café-restaurant Miyagi & Jones in Haarlem: monument in modern petrol

Café-restaurant Miyagi & Jones in Haarlem: monument in modern petrol
Bedrijfsleider Tim Moss (links) met eigenaar Harmen de Glint.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Hij toverde panden in Utrecht, Arnhem, Ermelo, Harderwijk en Nijkerk om voor zijn horecaconcept. Maar niet eerder betrof de metamorfose een rijksmonument. Voor de verbouwing van het voormalige Stadscafé in de Zijlstraat moest Harmen de Glint geregeld overleggen met de dienstdoende ambtenaren. Maar het is gelukt: zaterdag gaat café-restaurant Miyagi & Jones open.

De Glint kreeg op 1 juli de sleutel van het pand uit 1913, waar tot eind december restaurant To Amuse zat. Zijn verbouwplannen moest hij voorleggen wegens de monumentale status van de zaak. Zo mocht hij niets doen aan de betegelde kolommen, de glas-in-loodramen en het hekwerk op de eerste verdieping.

,,Maar ik was toch niet van plan grootschalig te gaan hakken en breken. Als het interieur niet naar mijn smaak was, was ik hier geen restaurant begonnen. Ik houd juist van oude gebouwen, daar zit karakter in.’’ Bij toeval kwam zelfs nóg een authentiek element te voorschijn. Zo bleek onder houten delen bij de keuken de originele granieten vloer te liggen.

Streetart

Met inachtneming van de monumentale delen is het gelukt een eigentijds interieur te creëren. Zo zijn de plafonds en een deel van de muren in de kleur petrol geschilderd. Bij To Amuse miste De Glint juist een uitgesproken kleur in het interieur.

Bij de zitjes zijn de wanden versierd door het befaamde streetartduo TelmoMiel, dat zijn werk eerder op muren in onder meer Dubai, New York, Hawaï, Antwerpen, Malta en Beiroet mocht achterlaten. Ook worden de twee kunstenaars in Nederland geregeld ingeschakeld om de buitenkant van flatgebouwen te verfraaien.

Op de muren in Miyagi & Jones kozen ze voor afbeeldingen die een mix zijn tussen Azië (sumoworstelaar) en het westen (Engelse ober), precies zoals het café-restaurant in het eet/drankaanbod ook probeert beide werelden te laten samenkomen. Om te voorkomen dat de verf in de monumentale muren zou trekken, moest het duo voor een andere soort kiezen.

De Glint had gehoopt veel te kunnen gebruiken van de uitstekend geoutilleerde keuken van To Amuse, maar hij heeft bijna alles moeten vervangen. ,,Zo gebruiken sterrenkoks vooral pannen, terwijl wij veel gaan werken met teppanyaki’s. Dat zijn Japanse kookplaten die heel hoge temperaturen aan kunnen.’’ Ook de routing in de keuken van To Amuse paste niet bij het concept van Miyagi & Jones.

Forse investering

Het betekende een forse extra investering voor De Glint. ,,Maar je krijgt maar een keer de kans het goed te doen. Ik wil de overtuiging hebben dat we alles hebben gedaan om er een succes van te maken.’’ Overigens blijft de keuken wel volledig open, zodat de gasten kunnen zien hoe de koks zich in het zweet werken.

Er is sowieso voldoende reuring, want het bedienend personeel zal vaak de trap middenin het restaurant moeten nemen om de gasten boven te kunnen bedienen. De Glint denkt dat het voor de medewerkers goed te doen is, ook al zullen ze door het aanbod op de menukaart (vooral kleine hapjes) veel moeten lopen. ,,Als het niet blijkt te werken, moeten we misschien een lift installeren.’’

Om het personeel te ontlasten, hoeven ze voor het opnemen van bestellingen niet voortdurend bij de gasten langs te gaan. Op elk van de 55 tafeltjes komt een tablet, waarop de bezoeker zijn wensen kan intoetsen. ,,Dat is in de Verenigde Staten en Azië heel gebruikelijk, maar in Nederland nog niet.’’

Aan de rand van de bovenverdieping komt op donderdag tot en met zaterdag een deejay te staan. Het past volgens De Glint goed in zijn concept, waar dineren een ’beleving’ moet zijn. ,,Het moet zeker geen discotheek worden, onze deejay gaat niet volle bak rammen. Het is de bedoeling dat hij een bepaalde sfeer maakt tijdens het eten.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.