Premium

Noise cancellation of niet? Dali weet raad

Ernst Neve is hoofdredacteur

van het maandmagazine HVT

(Hifi Video Test).

Hij bericht over opvallende

trends op hifi- en

audiogebied.

Noise cancellation is tegenwoordig een begrip. Tenminste bij hoofdtelefoons. En dan heb je nog het verschil tussen actieve (ANC) en passieve noise cancellation. Bij passief gaat het om het tegenhouden van geluid van buitenaf door het oor goed af te sluiten en actief betekent dat door middel van antigeluid storende geluiden worden uitgedoofd. Het klinkt eenvoudig, maar er komt een hoop technologie bij kijken om dat echt goed te doen. Een aantal merken heeft er furore mee gemaakt en nu is het tijd dat er meer aandacht aan de geluidskwaliteit wordt besteed. Althans dat zullen ze bij het Deense merk Dali gedacht hebben. Al sinds 1983 actief op hifi-luidsprekergebied is de missie van het bedrijf het bepalen hoe een luidspreker zowel oog als oor het best bekoort. En wat ze eerst in het groot deden, doen ze nu in het klein met twee eigen hoofdtelefoons: de iO-4 en de iO-6. Het verschil is dat de iO-6 over actieve noise cancellation beschikt en de iO-4 niet. De iO-4 blijft dan wel weer langer spelen op een volle accu (tot wel 60 uur) en kost 100 euro minder dan de iO-6, die overigens ook nog over zo’n 30 uur speelduur beschikt. De techniek en het ontwerp komen geheel uit de eigen koker van het bedrijf. De luidsprekertjes zelf lijken qua bouw op die van gewone luidsprekers en presteren daarom buitengewoon goed. Beide modellen kun je via hi-res bluetooth of via een draad op je telefoon aansluiten. Je kunt zelfs via usb-C het geluid van je computer beter tot z’n recht laten komen. Bediening van de muziek of het aannemen van telefoongesprekken doe je door op de oorschelpen te klikken. Zeer veel aandacht is geschonken aan pasvorm en comfort. De iO-modellen van Dali zijn verkrijgbaar in ’iron black’ en ’caramel white’. De iO-6 met ANC kost 399 euro en de iO-4 komt op 299 euro.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.