Nieuw logo voor Jopen Bier op 25ste verjaardag

Nieuw logo voor Jopen Bier op 25ste verjaardag
Haarlem

Op de dag dat het 25-jarig bestaan werd gevierd, presenteerde het Jopen Bier een nieuw logo. Volgens commercieel directeur Lydian Zoetman was het vorige beeldmerk, dat van de Vestekerk waarin de horecabrouwerij is gehuisvest, uit 2010 ’een beetje stoffig’.

Het nieuwe logo - rechts op de foto - is ontworpen door Rob van Heertum van het gelijknamige designbureau. Hij kreeg de opdracht een afbeelding te maken die meer paste bij de huidige uitstraling van Jopen. ,,Toen wij begonnen, werd speciaalbier bijna alleen maar gedronken door veertigplussers’’, aldus directeur Michel Ordeman. ,,Dat is helemaal veranderd. Onze nieuwe fans zijn veel jonger, dat zijn de millennials. We zijn vooruitstrevend op heel veel gebieden. Ons logo vertaalde dat niet.’’

Sinds de geboorte van Jopen in 1994 is dit het vierde logo. De brouwerij liet uitgebreid onderzoek doen naar de uitstraling door het Amsterdamse communicatieadviesbureau Ipsos. Dat bekeek onder meer de naamsbekendheid en de uitstraling van het Haarlemse biermerk. Ordeman benadrukt dat de logowijziging een ’zachte transitie’ is. ,,We blijven gewoon onze huidige glazen gebruiken. En in de supermarkten blijven de flesjes met het oude logo gewoon staan. Pas de nieuwe brouwsels komen in flesjes met het nieuwe logo.’’

Foto United Photos/Rob van Wieringen

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie