Premium

Opgepoetst en schoon speelgoed, dat wil RecycleSint geven

Opgepoetst en schoon speelgoed, dat wil RecycleSint geven
Femke en Mette zijn bezig met de cadeaus in de gymzaal van De Molenwiek.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Ruilhandel is eigenlijk zo oud als de weg naar Rome. Met de ’RecyleSint’ is er zo kort voor de feestdagen een versie 2.0 ontstaan. Voor het tweede jaar op rij wisselde speelgoed van eigenaar in basisschool De Molenwiek aan de Betuwelaan in Haarlem-Schalkwijk. Alles via een eerlijk ’puntensysteem’.

Bij het inleveren van het speelgoed zijn twee harde voorwaarden waar het aan moet voldoen. „Het moet schoon zijn en er als nieuw uit zien”, stelt organisator Maura van Dijk, met een ’pietenpet’ op haar hoofd.

De volgorde is simpel. „Alles wordt op waarde geschat, ingenomen en in de gymzaal uitgestald. De mensen krijgen bonnetjes terug met punten daarop. Die kunnen ze zo meteen verzilveren.”

Dat uitstallen gebeurt vanuit de winkelwagentjes van de nabij gelegen JUMBO. Op de kar staat het aantal punten wat het speelgoed waard is. „Het is geen sponsoring van de buurtsuper. Als we dit volgend jaar weer doen, mogen ze ons best een lunch cadeau doen”, grapt Van Dijk. „Omdat er lekker veel in kan, maakt het het distribueren wel makkelijker.”

In de gymzaal zijn Mette en Femke druk bezig om ’bordjes’ te tekenen. ’Schoenen uit’ valt te lezen op de nieuwste productie. „We helpen Monique en Pauline ook om alles netjes neer te zetten. En soms tellen we alle puzzelstukjes na”, zeggen beide ’hulppieten’ als ze het volgende stuk speelgoed naar de plaats van bestemming brengen.

Eenmaal in de gymzaal blijkt de adviesrol van het duo. „Deze trein is wel zeven punten waard”, zegt de 10-jarige Mette. „Voor vijf punten is die zo weg”, voegt de 8-jarige Femke toe voor ze zich naar de boekenafdeling snelt.

Bij de ’brengers’ staan Regina en haar moeder Jacqueline Windt aan de balie hun speelboom schoon te maken. „Ik had niet gezien dat die zo vies was. Het geeft wel aan dat het een tijdje niet gebruikt is”, verontschuldigt Regina zich. „Vorig jaar waren we hier ook. Toen hebben we een ballenbak gekocht. Die leveren we nu weer in.”

Kennelijk voldoet het initiatief daarmee aan de behoefte? „Nou, eerlijk gezegd hebben we deze niet gebruikt.”

Tactiek

Moeder en dochter verheugen zich al op het inleveren van de punten. Er is zelfs een tactiek nodig om het juiste cadeau te pakken te krijgen, vertellen zij.

„Het is net als bij de Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf. Iedereen stormt naar binnen en pakt wat die pakken kan.” Waarom? „Je weet niet wat je zoekt totdat je het ziet.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.