Wel extra treinen naar Zandvoort, maar geen geld voor aanpak geluidsoverlast voor inwoners Overveen

Wel extra treinen naar Zandvoort, maar geen geld voor aanpak geluidsoverlast voor inwoners Overveen
Overveen

Inwoners van Overveen hoeven niet te rekenen op maatregelen tegen de overlast van treinen als de dienstregeling van en naar Zandvoort wordt uitgebreid.

Die conclusie kan worden getrokken na de drukbezochte informatieavond van de gemeente Bloemendaal, Prorail en de NS voor omwonenden van het spoor.

Als de plannen doorgaan, rijden vanaf 2020 in de zomermaanden meer treinen op het traject Haarlem-Zandvoort. Ieder uur rijden er zes treinen naar en zes treinen van Zandvoort.

Tijdens het Formule 1-weekend, van 1 tot 3 mei, gaat mogelijk de spoorwegovergang bij het station Overveen helemaal op slot, omdat dan met een frequentie van tien of twaalf treinen een normale doorstroming van het verkeer helemaal onmogelijk wordt.

Hoe de inwoners van Overveen dan van de ene kant van het spoor naar de andere kant moeten komen, is nog onbekend. ,,We denken onder andere aan een pendelbus”, liet wethouder Henk Wijkhuijsen weten.

Het steekt de aanwezigen dat er wel geld wordt uitgetrokken voor extra treinen, maar dat er niets wordt gedaan aan de overlast. Zo is er geen geld voor geluidswallen in het totale budget van 7 miljoen. ,,Wij hebben er geen geld voor”, aldus Remko Koenraads van Prorail.

Volgens metingen van Prorail blijft de geluidsoverlast binnen de marges. ,,Jullie meten aan de hand van modellen en niet bij mensen in de achtertuin”, reageerde een boze bewoner. Donderdag besluit de raad van Bloemendaal over een investering van 144.000 euro in de aanpassingen aan het spoor.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.