Premium

Judo in de klas om beter ’nee’ te leren zeggen

Judo in de klas om beter ’nee’ te leren zeggen
Kinderen luisteren aandachtig toe bij de judoles.
© Foto DeKlipper
IJmuiden

Een keer in de week hijsen alle leerlingen van basisschool De Klipper in IJmuiden zich in hun judopak. Lekker bewegen in plaats van zitten en ook nog eens meer zelfvertrouwen als eindresultaat.

Schooljudo is op De Klipper na de zomervakantie van start gegaan voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8. Doelstelling is de hen de drie kernwaarden van deze Japanse verdedigingsport bij te brengen: vertrouwen, samenwerking en respect. Aan het einde van het schooljaar wordt met de hulp van een psycholoog gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Kleuters

De kleuters leren judo spelenderwijs, terwijl de leerlingen van groep 8 leren ’nee’ te zeggen of woede en agressie te doseren. Schooldirecteur Madelon Boot is enthousiast over de eerste ervaringen met schooljudo. „Het is leuk om alle kinderen zo bezig te zien. Daarnaast ligt de school in een wijk waarin snel wordt gehandeld door met elkaar op de vuist te gaan. De kinderen krijgen dat mee. Wij willen de kinderen zelfvertrouwen geven, maar ook leren wat hun gedrag voor gevolgen kan hebben.”

Schooljudo is inmiddels actief op ruim 400 basisscholen in Nederland. De judolessen zijn gebaseerd op de eeuwenoude filosofie van judo: beoefening van de sport maakt je een sympathieker mens in een gezonder lichaam. Schooljudo behandelt ieder jaar andere kernwaarden in de lessen. Dit jaar staan de judolessen in het teken van vertrouwen, samenwerking en respect. „Het sluit aan bij onze visie als Daltonschool: vertrouwen en samenwerking is essentieel”, zegt Boot.

Dit jaar heeft Schooljudo voor het eerst een GGZ-psycholoog ingeschakeld om aan het einde van het schooljaar te kunnen meten of de judolessen op sociaal-emotioneel niveau effect hebben gehad bij de kinderen. De kinderen vullen op drie momenten in het jaar een vragenlijst in. Daarnaast wordt een scan ingezet voor het meten van de motorische ontwikkelingen. „Met die scan wordt een bekwaamheidstest uitgevoerd in de gymzaal. Zo kunnen we gemakkelijk zien of de judolessen verschil hebben gemaakt”, vertelt Job Stroet van Schooljudo.

Reacties

Tot nu toe zijn zowel de reacties van de kinderen als van de leraren positief. „Iedereen is heel enthousiast. We hopen dat alle kinderen aan het einde van het jaar zich prettiger voelen in een groep en dat ze elkaar vertrouwen. Daarnaast hopen we dat de kinderen die normaal gesproken wat onzeker zijn meer zelfvertrouwen hebben en de kinderen die fysiek handelen een pas op de plaats maken. Dit vraagt wel wat van ze, maar ik geloof dat ze het kunnen”, meent Boot.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.