Premium

Zandvoort vreest Bloemendaals veto voor miljoeneninvestering spoorlijn

Zandvoort vreest Bloemendaals veto voor miljoeneninvestering spoorlijn
De trein van Haarlem naar Zandvoort.
© Foto RS
Zandvoort

De bereidheid om verschrikkelijk veel geld uit te trekken voor de verbeteringen van de spoorverbinding nu de Formule 1 daar om vraagt, is er uiteindelijk wel in politiek Zandvoort. Maar zorgen zijn er ook. Want: wat als...?

Wat als bijvoorbeeld Bloemendaal zijn veto uitspreekt over het geld dat er vanuit het mobiliteitsfonds van gezamenlijke gemeenten wordt verwacht, zo zwengelde Belinda Göransson (VVD) dinsdagavond tijdens de raadscommissievergadering aan. Wat als de 7 miljoen euro die er nu vanuit Rijk, mobiliteitsfonds, Vervoersregio én Zandvoort bijeen wordt gelegd te weinig blijkt, wilde Peter Kramer (OPZ) weten.

Een zorg van heel andere orde: is het huidige spoor eigenlijk wel veilig, nu de NS heeft aangegeven zonder aanpassingen in de toekomst geen treinen meer te willen laten rijden bij grote evenementen in Zandvoort - vanwege de risico’s?

Lees ook: Oppositie Bloemendaal wil veto tegen geld voor het spoor Haarlem-Zandvoort

Kaartenhuis

Wethouder Joop Berendsen kon op de meeste vragen wel een helder antwoord verschaffen. De zorgen bij de raadsleden werden er evenwel niet direct mee weggenomen.

Wat betreft een mogelijk veto van Bloemendaal: ,,Het is heel simpel: als de deal niet tot stand komt, gaat het hele feest niet door.’’ Met andere woorden: als een van de partijen die samen de 7 miljoen euro moeten ophoesten ’nee’ zegt, dondert het hele verhaal als een kaartenhuis in elkaar. Berendsen: ,,Dan hebben we een heel groot probleem met elkaar, want dan krijgen we geen structurele verbetering van de bereikbaarheid op het spoor.’’

Terwijl Berendsen zijn hoop uitsprak dat Bloemendaal ’verstandig’ zou zijn, werd dinsdagavond een paar kilometer verderop in de raadscommissievergadering bij de buren duidelijk dat een veto van Bloemendaal nog steeds nadrukkelijk boven de markt hangt.

Lees ook: Bloemendaalse politiek niet gerust op aanpassingen aan het spoor

Zandvoort betaalt een flink deel van de genoemde 7 miljoen euro voor de spoorlijnverbeteringen. Van de 1,4 miljoen die het mobiliteitsfonds van de diverse gemeenten daaraan bijdraagt, betaalt Zandvoort ruim een ton. Daarnaast legt de badplaats nog eens 1,2 miljoen euro op tafel. En dat is bovenop de 4,1 miljoen euro die ze eerder al vrijmaakte om de terugkeer van de Formule 1 in de badplaats te faciliteren.

Een aantal partijen zet nadrukkelijk vraagtekens bij het deel dat Zandvoort moet bijdragen. Toch overheerst het gevoel dat dankzij de F1 er nu eindelijk de kans is om de al zo lang gewenste verbeteringen aan de spoorlijn binnen te slepen.

Lees ook: Blij met de kans op een betere spoorlijn Haarlem-Zandvoort dankzij de F1, maar dat prijskaartje...

Maar wat als daarvoor nog meer nodig dan 7 miljoen? Dan zal er na rato moeten worden bijgelegd, was uiteindelijk het niet al te vrolijk makende antwoord van de wethouder. Binnen de afspraken daarover is wel een uitzondering gemaakt voor het mobiliteitsfonds van de gezamenlijke gemeenten.

’Chantage NS’

De NS heeft laten weten dat ze het zonder aanpassingen aan het spoor niet meer verantwoord vindt om überhaupt nog treinen naar Zandvoort te laten rijden bij grote evenementen. ’Pure chantage’, oordeelt PVV’er Marco Deen. De mededelingen roept bij anderen vooral de vraag op hoe veilig de situatie dan was tijdens de Jumbo Racedagen van afgelopen mei, en de drukke stranddagen deze zomer. ,,Het was veilig, maar op het randje’’, had wethouder Berendsen van ProRail te horen gekregen. ,,Ik heb dus begrip voor het standpunt van NS.’’

Lees ook: Subsidie voor meer treinen vanwege F1 verrast gemeente Bloemendaal: ’Bijzonder wrang’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.