Premium

Lucky Fonz III met ’Multimens’ in Nieuwe Kerk; over de oerkracht van het samenzijn

Lucky Fonz III met ’Multimens’ in Nieuwe Kerk; over de oerkracht van het samenzijn

Afgelopen voorjaar verscheen ’Multimens’, het meest recente album van Lucky Fonz III. Een goed ontvangen, maar ook uiterst curieuze plaat waarop de Amsterdamse singer-songwriter zich aan de meest uiteenlopende muziekstijlen waagt. Van folk via pop tot ’happy hardcore’. Een beetje een rommeltje eigenlijk. Maar wel een rommeltje met voorbedachten rade.

Komende vrijdag is ’Lucky’ – die eigenlijk gewoon Otto Wichers heet – in het kader van het ’festival’ Take me to Church te horen in de Haarlemse Nieuwe Kerk. Andere Take me to Church concerten zijn er deze week van Iris Hond, die donderdag in de Groenmarktkerk werk van de componist Einaudi speelt – reeds uitverkocht! – en zaterdag pianist en componist Niklas Paschburg, ook in de Groenmarktkerk.

„Ik realiseerde mij eigenlijk pas later waar ’Multimens’ precies over gaat”, vertelt Lucky Fonz III. „Ik begin altijd met de details, dan worden het liedjes en op het laatst openbaart zich het samenbindende thema. Ik had wel een ’plan’ voor deze plaat. Ik wilde met allerlei verschillende producers werken. Dat was bij mijn vorige plaat eigenlijk ook al de bedoeling, maar toen lukte dat niet echt. Zo heb ik nu gewerkt met onder anderen Kubus, Sven Hammerpagt, met wie ik ook mijn vorige plaat gemaakt heb, Henk Koorn die natuurlijk heel erg ’underground’ is, met Marnix Dorrestein en met de Haarlemse houseproducer De Sluwe Vos met wie ik het nummer ’Zoenen’ heb gemaakt, een van de meest nadrukkelijke popliedjes op de plaat.”

„Met bijna al die producers had ik maar één dag opnametijd. Dus moest ik snel werken. Alles is in één of twee keer ingezongen. Het is heel eclectisch geworden. Maar voor mij is het vooral een mozaïek en geen collage. Het vormt één geheel. Ik hoop dat de mensen dat ook zo zien. Behalve mijn stem en melodiegebruik had ik nog iets nodig om het tot een eenheid te maken. Als een soort strik er omheen. Dat werden de hoesfoto en de titel.

„Naar die titel heb ik lang gezocht. Eigenlijk werd ik op het spoor gezet door Multivlaai. Heel banaal, maar zoiets zocht ik. Dus werd het ’Multimens’. Daarmee wil ik uitdrukken dat je meer dan één karakter kunt zijn. Denk aan Dylan, of Bowie, die ook keer op keer in een andere huid kropen. De Amerikaanse dichter Walt Whitman heeft een lang gedicht, ’Song of Myself’, waarin hij zegt ’I contain multitudes’ – Ik omvat een veelheid. Dat vind ik mooi.

„Op de hoes zie je mij in verschillende poses: de rocker, de houser, de folkie. Dat ben ik allemaal. Daar zit ook een politiek aspect aan; zeker in deze tijd van verkrampte identiteitspolitiek: het recht op een multi-identiteit. De veelzijdigheid van het individu. Maar ik kan alleen maar zo veelzijdig zijn dankzij een heleboel andere mensen met wie ik werk. We vormen een soort ecosysteem. Zo zou de samenleving eigenlijk ook moeten zijn.

„Het lied ’Mossel’ is een sleutelnummer op de plaat. Op het eerste gehoor is het een wat absurde song over zelfdoding – en zo horen sommige mensen het ook. Ik zing dat het leven een feestje is waar je wel zelf de slingers moet ophangen. Dat is natuurlijk een gigantisch cliché, maar er zit ook veel waarheid in. Het ingewikkelde van het leven is dat als je echt eerlijk wilt zijn tegenover jezelf, je altijd een beetje blijft schipperen. Dat is vaak heel onbevredigend en het banale daarvan is voor veel mensen een groot probleem, waardoor ze weer bevattelijk worden voor valse profeten. Kijk maar om je heen.

„De omgeving waar ik optreed is altijd heel belangrijk. Een kerk is anders dan bijvoorbeeld het Patronaat, maar ook weer anders dan een theater. Je merkt ook dat het publiek zich in een kerk anders gedraagt. De mensen voelen als het ware het gewicht van het gebouw. Als het publiek in een kerk meezingt lijkt het of ze ook meer hun best doen op de juiste toonhoogte en niet op het volume, echt waar. En ik geloof heel erg in de oerkracht van de fysieke samenkomst. En een kerk is daar opgebouwd.”

Programma

Take me to Church met donderdag 10 oktober Iris Hond die Einaudi speelt (Groenmarktkerk, uitverkocht); vrijdag 11 oktober Lucky Fonz III (Nieuwe Kerk) en zaterdag 12 oktober Niklas Paschburg (Groenmarktkerk)

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.