Premium

Blij met de kans op een betere spoorlijn Haarlem-Zandvoort dankzij de F1, maar dat prijskaartje...

Blij met de kans op een betere spoorlijn Haarlem-Zandvoort dankzij de F1, maar dat prijskaartje...
Station Haarlem, het spoor naar Amsterdam.
© Foto RS
Haarlem / Zandvoort

Reikhalzend wordt er in Haarlem en omgeving uitgekeken naar de verbeteringen van de spoorlijn Haarlem-Zandvoort, die met de komst van de Formule 1 ineens versneld in zicht zijn gekomen. Over het prijskaartje zijn wel vraagtekens. En dan met name: waarom moeten gemeenten hiervoor betalen?

Dat geluid klonk eerder al in de gemeenteraad van Bloemendaal en was donderdagavond te horen in de raadscommissie Beheer in Haarlem. Het klinkt ook onder raadsleden in Zandvoort, die er komende dinsdag over vergaderen.

Van het totale investeringsbedrag van 7 miljoen euro die de aanpassingen kosten, betalen de gemeenten 1,4 miljoen uit een gezamenlijk mobiliteitsfonds. Haarlem draagt van dat bedrag veruit het meest bij: een kleine miljoen euro. Zandvoort draagt via dat fonds iets meer dan een ton bij, maar betaalt daarnaast ook nog eens 1,2 miljoen euro.

De PvdA in zowel Haarlem als Zandvoort noemen het merkwaardig dat aanpassingen aan het spoor tegenwoordig kennelijk betaald moeten worden door gemeenten. Als het allemaal zo belangrijk is voor de Formule 1: waarom betaalt de organisatie van dat race-evenement dan niet mee, vroeg Isabelle Wisse van de Haarlemse PvdA zich donderdag af.

De SP in Haarlem spreekt zelfs van chantage, nu NS en ProRail hebben laten doorschemeren dat er helemaal geen treinen zullen rijden tijdens grote evenementen zoals F1 en Jumbo Racedagen als de verbeteringen aan het spoor er niet komen.

Krijgt Haarlem wel voldoende waar voor zijn geld?, zo valt links en rechts ook te horen. Zouden er voor dat geld niet ook ’s winters extra treinen moeten rijden? En: betere! Niet van die ’zweterige Sprinters’.

Over het algemeen is de houding echter: pak deze kans. Capaciteitsproblemen op het spoor zijn er overal in het land, vooral vanwege de stroomvoorziening die tegen de grenzen van haar kunnen aanzit. In de woorden van Frank Visser (CU): ,,Met de F1 staan wij nu vooraan in de rij om dat opgelost te krijgen.’’

Bas van Leeuwen (D66) benadrukte nog eens dat de investering los gezien zou moeten worden van de F1. Het race-evenement is immers slechts de aanleiding. ,,We vragen hier al zó lang om.’’

Zandvoort betaalt als kleine gemeente relatief erg veel. Een betere spoorverbinding is de badplaats ook veel waard. Of er dinsdag ook groen licht komt voor de genoemde 1,2 miljoen, staat echter allerminst vast.

Het college stelt voor dat bedrag te betalen uit de reservepot voor strategische investering. Dat is OPZ, de grootste raadsfractie in Zandvoort, in het verkeerde keelgat geschoten. Zandvoort maakte immers eerder al 4,1 miljoen euro vrij voor maatregelen rondom de F1. ,,Wat mij betreft komt deze 1,2 miljoen daar niet nog eens bovenop’’, stelt fractievoorzitter Peter Kramer. ,,Dit bedrag zal - zo niet in zijn geheel, dan toch goeddeels - betaald moeten worden uit de 4,1 miljoen.’’

Ook Marco Deen (PVV) wijst erop dat binnen de eerder beschikbaar gestelde miljoenen 1,5 miljoen euro staat geoormerkt voor mobiliteit. ,,Wat gebeurt er met dat geld dan?’’

De VVD ziet de 1,2 miljoen niet direct als onoverkomelijk, ook niet als die uit de investeringspot moet komen, zo geeft fractievoorzitter Martijn Hendriks aan. ,,Dit lijkt me bij uitstek een strategische investering. Zandvoort heeft hier tot in lengte van jaren profijt van.’’

Dat vindt ook Michiel Hermsen (D66) ,,Al betaalt Zandvoort nu wel heel erg veel...’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.