Premium

NLE corrigeert fout

NLE corrigeert fout

Ofschoon ze een abonnement met ’onbeperkt bellen’ heeft, brengt NLE mevrouw Tabben toch flinke kosten in rekening.

Tabben was juist vanwege de gunstige tarieven overgestapt van KPN naar NLE. Maar in plaats van 34,95 per maand worden tot twee keer toe bedragen boven de 100 euro afgeboekt. NLE biedt na erkenning van hun fout aan de bedragen te verrekenen met komende nota’s maar dat wil mevrouw Tabben niet. Zij wil het geld gewoon meteen terug. Dat lukt pas nadat wij ertussen springen. NLE stelt dat ze bedragen die klanten tegoed hebben eigenlijk nooit terugstorten maar altijd verrekenen met toekomstige facturen. Wonderlijke policy. Haar ervaring levert mevrouw Tabben wel een spijtboeketje op. Dat is dan wel weer aardig.

Saldo OV-kaart

Roy Pieters heeft geluk. Hij kan het geld van zijn vermiste, anonieme OV-kaart toch terugkrijgen. Pieters is de kaart met daarop 44,34 euro aan saldo al een tijdje kwijt.

„Ik probeer mijn saldo terug te krijgen, maar dat schijnt niet mogelijk te zijn omdat de kaart anoniem is. Ik heb de kaart ooit eens gekoppeld aan mijn account, ik heb inloggegevens en inmiddels ’tig’ keer opgewaardeerd via mijn eigen bankrekening. Ik vind dit een beetje vreemd, want waar gaat ’mijn’ geld uiteindelijk heen ? Er moet toch een manier zijn om mijn geld terug te vragen?

Een anonieme kaart, zegt woordvoerder Gerbrant Corbee van Translinksystem, dat het technisch beheer van de OV-kaart doet, kan vergeleken worden met een portemonnee. „Als je die kwijt bent, ben je het geld ook kwijt. De heer Pieters heeft echter het geluk dat hij de kaart aan zijn account gekoppeld heeft. Daardoor kunnen we zien wie de kaart gebruikt. Als hij de klantenservice belt kan geregeld worden dat hij het geld terugkrijgt.” Wie die koppeling niet gemaakt heeft kan het geld alleen terugkrijgen na het verlopen van de kaart. Meer hierover op de website van OV-chipkaart (http://bit.ly/OMBtvak). Pieters is blij met de onverwachte afloop van de vermissing.

Duur batterijtje

Als horlogeliefhebber heeft Tjerk de Jong verschillende (dure) horloges, waaronder een vier jaar oude Certina DS Multi-8 die hij voor de helft van de prijs kocht bij juwelier Rutgers in Hilversum.

Daar brengt hij het in februari terug omdat voor de tweede keer de batterij leeg is in de omgerekend anderhalf jaar dat hij het heeft gedragen. Pas in juni (!) krijgt hij te horen dat het horloge naast een nieuwe batterij ook een kleine reparatie/onderhoudsbeurt behoeft - gebruikelijk bij zulke horloges, meent Rutgers die er een prijskaartje van 295 euro aan hangt. Veel als je weet dat het horloge 395 euro had gekost. Na zijn protest wil Rutgers er 250 euro van maken. De Jong piekert er niet over en haalt het horloge zonder nieuwe batterij op. Daar heeft hij dan een half jaar op gewacht...

Ons geeft Rutgers aan dat het weliswaar allemaal te lang heeft geduurd, maar afhankelijk te zijn van de fabrikant in het buitenland waar het horloge naartoe was gestuurd. Toen alleen een nieuwe batterij niet hielp, werd gemeld dat reparatie nodig was. De prijs daarvan bepaalt Certina.

Wilt u reageren of kunt u zelf hulp gebruiken van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.