Premium

Geen pakket voor de buren!

1/2

De oplossing voor het probleem van Ynske Kempenaar kost slechts 1,90 euro: een sticker voor de voordeur met de tekst ’NEE, wij nemen geen pakketten aan voor buren’.

Zij ergert zich er aan, pakketbezorgers die te pas en te onpas aanbellen om hun pakketjes voor de buren bij haar te slijten. Soms bellen ze haar uit bed en zijn al weggelopen als Kempenaar een minuut later de voordeur opent. De pakketten en pakketjes stapelen zich op in de hal en in de woonkamer en buren maken niet altijd haast om ze op te halen.

Mogen pakketbezorgers aanbellen als je een sticker bij de bel hebt met ’Nee tegen collecte en colportage?. En als dat mag, vraagt mevrouw Kempenaar ons, zou er dan niet een soort bel-me-niet register voor pakketten-voor-de-buren moeten komen?

,,Het gaat er niet om dat ik niets voor de buren wil doen, maar dit is gewoon een plaag”, legt Kempenaar uit. ,,Ik heb eindelijk pensioen, eindelijk rust. Maar dan wordt er meerdere keren per week al tussen 8 en 9 uur aangebeld. Ik strompelde de eerste keren zo uit mijn slaap de trap af, zoeken naar mijn sleutels, vergeet het alarm af te zetten zodat het afgaat bij het openen van de deur, blijkt de bezorger bij meerdere deuren te hebben aangebeld en al niet meer voor mijn deur te staan. Mijn dag begint dan helemaal verkeerd en daar houd ik de hele dag last van.”

,,Sinds ik er achter kwam dat bezorgers mij wakker bellen, doe ik niet meer open. Maar ik word er nog steeds wakker door. En dit gaat de hele dag door, verschillende bezorgers, verschillende tijden. Sta ik op zolder te strijken, de bel, helemaal naar beneden, oh... Pakketbezorger. Of, ik zit aan de telefoon, op het toilet, ben de schepjes voor de koffie aan het tellen en kan dus weer opnieuw beginnen, zit midden in pc werk, noem maar op.”

,,Op een gegeven moment had ik zeven pakketten in huis. En... dan ook nog 's avonds weer naar de deur voor de buren. Voor af en toe een keer iets aannemen is geen probleem, zeker als zij het vooraf even vragen, maar het komt ook regelmatig voor dat de buren (die ik vaak ook helemaal niet ken) het pakket niet komen ophalen, of pas na een paar dagen. Dan, na twee of drie dagen zelf maar bij de buren aanbellen om te zeggen dat er al een paar dagen een pakketje voor ze staat.”

Mevrouw Kempenaar heeft overwogen om een briefje op de deur te plakken met: ik neem alleen nog pakjes aan voor nr. 64 en 62, en nooit voor tienen. Maar dat is nogal wat. Bovendien krijg ik al commentaar over mijn nee/ja sticker en vooral over mijn rode anti collecte/colportage sticker. Men vindt dat asociaal. Maar ik ben beslist niet de enige die hier overlast van heeft. Uiteraard kan ik ook de deuren langsgaan en de buren er op aanspreken, maar ik ben bang dat ik mij daardoor niet geliefd maak. Ik doe ook al vaak niet meer open, maar dat vind ik erg onplezierig.”

Zelf krijgt mevrouw Kempenaar ook wel pakjes. ,,Wanneer ik zelf iets via internet bestel, kies ik een bezorgmoment uit waarvan ik zeker weet dat ik thuis ben. Komt er dan een afspraak tussendoor, dan is dat jammer, dat kan dan niet doorgaan. Ik wil willekeurige buren niet tot last zijn.” Zij is benieuwd hoe andere mensen dit oplossen.

Stickers tegen colportage zullen koeriers niet tegenhouden, ze zullen zich terecht niet aangesproken voelen. Maar voor 1,90 euro kun je wel met een sticker (www.dutchwebplaza.nl) melden dat je geen pakketten voor buren aanneemt. Ook is er een sticker om aan te geven dat je niet wilt dat jouw pakket naar de buren gaat. Misschien zijn er nog andere oplossingen of willen lezers hún ervaring delen. Mail ons, we horen het graag.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.