Premium

Open dag trekt jong en oud naar NS treinmodernisering Haarlem

Open dag trekt jong en oud naar NS treinmodernisering Haarlem
Directeur Treinmodernisering Hans Seegers
© Archieffoto: United Photos
Haarlem

De open dag van NS Treinmodernisering zaterdag is een enorme publiekstrekker gebleken. Even na het middaguur lopen de bezoekers in een lange sliert over het enorme terrein aan de Oudeweg in Haarlem.

Er werd rekening gehouden met mogelijk tienduizend bezoekers, maar dat lijken er wel meer te zijn geweest. Bezoekers van de open dag ter ere van 180 jaar spoor zijn er in soorten en maten. Een vader met drie jonge kinderen moet zelf even wat enthousiasme opbrengen als zijn kinderen vrolijk door een van de grote halen huppelen. ,,Jongens, ik werk hier iedere dag. Echt ik heb het al vaker gezien.”

De andere kant van het spectrum wordt vertegenwoordigd door de echte treinliefhebbers, die het liefst met notitieboekje en camera in de aanslag ieder treinstel en ieder wiel in zich opnemen. De grootste groep bezoekers lijkt te bestaan uit mensen voor wie het een middagje uit is: treinen kijken blijft leuk voor jong en oud.

,,Er stond hier voor tien uur al een enorm rij voor de deur”, vertelt een van de medewerkers die voor de open dag de rol van suppoost op zich heeft genomen. ,,Toen de poorten open gingen, holden ze naar hun favoriete onderdelen toe.”

Rondwandelend door de grote hallen wordt ook duidelijk dat er een eigen wereld schuilt gaat op het terrein, met zelfs een eigen taal lijkt het wel. ’Alleen toegang na uitvoeren loto procedure hegenscheidt’ klinkt bijna als poëzie, maar wat het betekent blijft onduidelijk. Verder wordt er juist veel wel uitgelegd. Er staan videoschermen waarop vlogster Sanne op zoek gaat naar de zin en onzin in treinenland. Het geheim van de vierkante wielen wordt uit de doeken gedaan en ze laat zien dat een onderstel van een trein eenvoudiger vooruit te duwen is dan een minibusje. Medewerkers zijn er om prangende vragen van bezoekers te beantwoorden.

Eiffeltoren

Een man krijgt alles uitgelegd over het remsysteem van de treinen, nadat hij zich hardop afvroeg hoe het kan dat er roest op de remschijven zit. ,,Want dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik had verwacht dat ze zouden glimmen.” Een onderstel van de trein, ingeklemd in een stellage, wordt even op zijn kant gedraaid, zodat duidelijk wordt dat zijn vermoeden blijkt te kloppen. ,,U heeft nieuwe wielen gezien en daar zit nog een beetje roest op.”

Het wordt wel duidelijk dat bij het moderniseren grof en fijn werk naast elkaar bestaan. Op een tafel bij een grote laser freesmachine wordt dat geïllustreerd aan de hand van een aantal bouwwerken gemaakt door de medewerkers. Er zijn locomotiefjes te zien, maar ook een schaalmodel van de Eiffeltoren. ,,We kunnen alles maken hier, van grote treinonderdelen tot het frezen van een afbeelding in een supermarktmuntje.”

Lampenkap

Bezoekers kunnen ook rondwandelen in een treinstel dat helemaal is gestript, klaar om een make-over te krijgen en zo weer helemaal van deze tijd te zijn. ,,We zijn al met de volgende generatie bezig”, vertelt Marco Ruigrok die zijn vrouw rondleidt. ,,Dan komen er ook usb-poortjes in de tweede klasse, zodat mensen hun telefoon kunnen opladen.” Hij laat ook zien dat oude treinstellen, ook na een opknapbeurt herkenbaar zijn. ,,Je kunt aan de onderkant de liftschacht nog zien voor de karretjes van de railcatering die op de intercity’s aanwezig waren.’”

Lees ook: Haarlemse monteurs geven treinen compleet nieuw leven

Hergebruik is belangrijk, blijkt wel. Maar liefst 95 procent van de onderdelen worden hergebruikt. Terwijl op het duurzame plein te zien is dat vloeren van een trein nog prima een tweede leven als tafeltennistafel kunnen hebben. En dat de oude borden van de dienstregeling het leuk doen als lampenkap.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.