Premium

Het bijzondere bestaan van de Haarlemse filmmuziekmaker Guy Renardeau: kind aan huis in Hollywood

Het bijzondere bestaan van de Haarlemse filmmuziekmaker Guy Renardeau: kind aan huis in Hollywood
Guy Renardeau in zijn studio.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Zijn vader zag liever dat hij economie ging studeren. Dat was tenminste een vak waarin geld viel te verdienen. Maar Guy Renardeau koos voor een onzeker bestaan in de toonkunst. Inmiddels is de 38-jarige Haarlemmer kind aan huis in Hollywood. Vooraanstaande regisseurs bellen hem met de vraag of hij de muziek wil verzorgen bij hun nieuwste speelfilm.

Met zijn nieuwste project Season of Rage is hij volop bezig. Het is een keiharde undergroundmovie over het Mexicaanse drugsmilieu die volgend jaar moet verschijnen. Regisseur Gabriel del Castillo heeft onder anderen acteur Danny Trejo binnengehaald voor een hoofdrol. Het is een productie waarbij Renardeau ’flink kan uitpakken’. Maar net zo lief kiest hij voor ’heel dunne’ melodieën bij een emotionele film.

Zijn veelzijdigheid heeft Renardeau onder meer te danken aan zijn opleiding aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Jaarlijks smeken tweeduizend jongeren om een plek op het grootste conservatorium van Europa. Renardeau was een van de weinigen die werd toegelaten.

Het was elke dag - zelfs tijdens vakanties - keihard werken en studeren, maar het resultaat was alle opofferingen waard. Hij legde er de oersolide basis voor zijn verdere muzikale leven. Hij verfijnde in de schaduw van de Dom niet alleen zijn klassieke gitaarspel, hij leerde er ook componeren. Op het conservatorium in Amsterdam bekwaamde Renardeau zich vervolgens op de piano en behaalde hij zijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Hij geeft nog altijd les, op het Cygnus Gymnasium in de hoofdstad.

Renardeau maakte in 2011 kennis met het maken van filmmuziek. In een experimenteel project van Paul Verhoeven werd het publiek uitgedaagd een deel van het scenario te schrijven voor de rolprent Steekspel. Met zijn begeleidende muziek viel Renardeau meteen in de prijzen. Het was de opmaat voor veel meer opdrachten. Hij schreef de muziek bij de tv-serie Van God Los, bij de documentaire Gijs (over producent Gijs Versluys) en onder meer voor de films Vivia, Rub Your Eyes Until You See Stars en A Royal Love.

Dankzij de awards die hij won, is hij inmiddels een gevestigde naam in Hollywood. ,,Zo werkt dat in Amerika. Ze kijken naar wat je hebt gepresteerd, niet naar wat je hebt gestudeerd. Mijn voordeel is dat ik een Europese achtergrond heb, maar op een Amerikaanse manier kan werken. Daarnaast schaam ik me er niet voor mezelf te verkopen. Bijna de helft van mijn tijd besteed ik aan promotie. Sommige collega’s sluiten zich continu op in een studio waarin ze de mooiste dingen maken, maar niemand kent hun werk.’’

Zijn vermogen om zich aan te passen, maakt Renardeau ook geliefd om mee te werken. ,,Je wordt geconfronteerd met regisseurs die jaren met een film bezig zijn. Pas in het eindstadium word ik erbij gehaald. Dan moet ik me in hun gedachtegang zien te verplaatsen. Ik probeer altijd de ruimte te pakken om te experimenteren, maar uiteindelijk zijn zij eindverantwoordelijk. De fout die veel componisten maken, is dat ze koste wat kost hun eigen ding willen doen.’’

Naast creativiteit is zakelijkheid een vereiste. Renardeau krijgt per film een budget waarvoor alles moet gebeuren. ,,Van het regelen van een opnameruimte tot het inhuren van een symfonie-orkest. Ik kan gelukkig vrij veel zelf spelen. En er zijn studio’s goedkoper dan die aan Abbey Road.’’ Zo houdt hij een fatsoenlijke gage aan een productie over.

Renardeau is groot liefhebber van de films van Alfred Hitchcock. ,,Juist door zijn samenwerking met componist Bernard Herrmann. Bij de badkamerscène uit Psycho koos hij bewust voor agressieve, niet mooi gespeelde muziek. Daardoor is het heel bijzonder geworden. Dat is ook altijd mijn streven: iets extra’s toevoegen om een film sterker te maken.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.