Premium

Recensie: Avondje beschaafd amusement bij Kovacs in Philharmonie Haarlem

Kovacs bracht een ’beschaafd’ concert in de Philharmonie.
© PRfoto

Sharon Kovacs is een geweldige zangeres. Dat bleek donderdagavond in de Philharmonie toen ze de bekende, op een tango van Astor Piazzolla gebaseerde hit van Grace Jones, ’I’ve seen that Face before’ inzette. Het leverde haar een ovatie op. Niet omdat ze het nummer feilloos imiteerde, integendeel. Ze zette het helemaal naar haar eigen hand.

De keerzijde van het verhaal is dat dat nummer uiteindelijk ook het hoogtepunt van het concert zou blijken. Kovacs eigen repertoire kan op een heel enkele uitzondering na niet aan dat liedje van Jones tippen. Wat repertoire betreft zit de halverwege dit decennium doorgebroken, inmiddels negenentwintigjarige zangeres uit Eindhoven toch al in een spagaat: Haar meest recente album, het in 2018 verschenen ’Cheap Smell’ maakte ze met een ander artistiek team dan haar debuut Shades of Black uit 2015. Maar ’Cheap Smell’ bleek – zeker in ons land -commercieel minder succesvol.

Het succes van Kovacs wortelt in een markant stemgeluid en uiterlijk in combinatie met een sterk artistiek en marketingteam om haar heen. Dat heeft ze gemeen met bijvoorbeeld Caro Emerald. Maar in Kovacs’ geval bleek de chemie tussen de zangeres en haar ’ontdekker’ Oscar Holleman na één album verdwenen. Kovacs werd aan de Brit Liam Howe gekoppeld, die met sterren als Adèle en Lana Del Rey had gewerkt. Onder zijn supervisie werd ’Cheap Smell’ echter meer ’doorsnee-pop’ dan de plaat met de excentriekere Holleman.

Op het podium zijn die verschillen minder hoorbaar. In Haarlem zet Kovacs met een relatief sobere, vijfkoppige band en twee zangeressen een in essentie al even sober concert neer. Voor zover je al kunt spreken van extravagantie komt die van de bewegingen en het uiterlijk van de zangeres zelf. Het publiek, zestig tot zeventig procent vrouw, kijkt de kat een tijdje uit de boom en wordt pas echt enthousiast als de zangeres na een minuut of twintig haar ’hit’ Diggin inzet. Dan gaan de smartphones massaal de lucht in.

De bovengemiddelde euforie zakt echter een paar nummers later weer weg, om incidenteel nog terug te komen. Zoals bij dat andere succesnummer, ’My Love’ dat de eerste plaats in de Griekse hitparade haalde. Een dikke voldoende, al blijkt Kovacs toch niet het artistieke ’supertalent’ dat sommigen vijf jaar geleden in haar zagen. Maar ze staat garant voor en avond beschaafd amusement.