Premium

Filmrecensie:Rambo slaat er weer flink op los

'John Rambo' wil zijn nichtje terug van de Mexicanen.
© Foto Yana Blajeva

Zevendertig jaar nadat de getraumatiseerde Vietnam-veteraan John Rambo voor het eerst los ging in ’First Blood’ en elf jaar na zijn laatste filmavontuur, keert hij terug in de bioscoop. Waarbij de titel ’Last blood’ erop lijkt te wijzen dat dit wel eens zijn laatste kunstje zou kunnen zijn.

John Rambo is een van de bekendste personages van acteur Sylvester Stallone, die net als eerder ook dit keer meeschreef aan het script. Eindelijk lijkt de titelheld van ’Rambo: Last blood’ iets van rust en geluk te hebben gevonden op zijn paardenranch, waar ook zijn tienernichtje Gabriella (Yvette Monreal) en haar oma wonen. Totdat het meisje – dat Rambo als zijn eigen dochter beschouwt - stiekem een bezoekje brengt aan Mexico. En daar prompt in handen valt van meedogenloze vrouwenhandelaren.

Rambo’s oorlogservaringen hebben zijn hart zwart gekleurd, zegt hij. Lang kon hij zich inhouden, maar door de kidnapping van Gabriella vallen al zijn remmingen weg. Zijn woede en wraakzucht zijn persoonlijker dan ooit. Dus begint hij een privé-oorlogje. Eerst op Mexicaanse bodem, daarna op zijn eigen ranch. Een plek die hij eigenhandig omtovert tot een vesting vol dodelijke boobytraps.

Regisseur Adrian Grunberg levert een film af waarin Rambo’s diepe emotionele dalen als excuus dienen voor een heleboel geweld. Op allerlei manieren worden de ’bad guys’ om zeep geholpen. Best lekker voor de liefhebber, maar veel meer inhoud heeft deze ouderwetse wraakoefening niet. Al blijft het een bijna nostalgisch genoegen om Stallone ook op zijn 73e nog de onverwoestbare actieheld te zien uithangen.