Premium

Haarlemse monteurs geven treinen compleet nieuw leven

1/2

De treinen die in Nederland over het spoor rijden, krijgen een tweede leven als ze achttien jaar oud zijn. Een trein komt de werkplaats in de Waarderpolder binnen als semi-oldtimer en verlaat de hal weer glanzend en glimmend. Hoe dat gaat, kunnen duizenden bezoekers aan de open dag komende zaterdag meemaken.

De vernieuwing gebeurt bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Het bedrijvencomplex met diverse hallen is ingericht om de modernisering zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, benadrukt directeur Hans Seegers. Er is een spuitafdeling, een interieurafdeling, een onderdeel voor de technische revisie en een complete wielenhal. De gehele logistiek is erop gericht dat de trein zo snel mogelijk weer het spoor kan kiezen.

Groei

De treinen kunnen nauwelijks worden gemist. De NS neemt dagelijks 1,3 miljoen reizigers mee en het einde van de groei is nog niet in zicht. Het aantal voertuigen gaat van drie- naar vierduizend, om te voorkomen dat de rijtuigen overvol raken en uitpuilen van de passagiers.

Op dit moment zijn de monteurs in Haarlem bezig met de modernisering van de Virm 1, een dubbeldekker die zo’n achttien jaar geleden voor het eerst op het spoor kwam. De voertuigen hebben bijna zes miljoen kilometer achter de rug.

De samenstelling van de NS-vloot is bekend en daarom kan Seegers met de nauwkeurigheid van een dienstregeling voorspellen welke orders er de komende jaren aankomen. De iets nieuwere Virm 2 en de Virm 3 komen volgend najaar langs voor een facelift. Voordat de treinen aan een complete vernieuwing toe zijn, krijgen ze tweemaal een kleinere revisiebeurt.

Volgens Seegers zal voor de modernisering van de Virm 2 en Virm 3 nieuw personeel moeten worden geworven. Vooral op hbo-niveau en op niveau van de technische Universiteit. De trend bij treinonderhoud is dat steeds meer IT-kennis nodig is om het onderhoud te kunnen verrichten. Het onderhoud is minder elektromechanisch.

De monteurs gaan steeds duurzamer te werk, zo wil het bedrijf op de open dag laten zien. Seegers: ,,Van een trein die is afgeschreven wordt 99 procent opnieuw gebruikt.’’ De meeste materialen worden opgeknapt en komen terug in de trein.

Nieuw is bijvoorbeeld dat ook de vloeren van NS-treinen sinds kort een tweede leven krijgen. Tijdens de open dag staan er tafeltennistafels van treinvloer in de hal, gemaakt door het Haarlemse bedrijfje Veldtwerk.

De open dag is van 10 tot 16 uur. Bezoekers kunnen rondwandelen in een compleet gestripte trein, ze kunnen een kijkje nemen in de wielenhal of zien hoe nieuwe technologie een belangrijke rol speelt. Zo worden tegenwoordig drones ingezet bij de controle van treinstations, treinonderdelen worden soms geprint met een 3D printer. Voor kinderen is er een speurtocht en er kan worden gelasergamed. Vanzelfsprekend rijdt er ook een treintje op het terrein rond.

Er zijn in Nederland tienduizenden treinfanaten en deze groep kan zaterdag zijn slag slaan door allerlei hebbedingetjes voor een zacht prijsje mee te nemen. Het gaat om tassen van treinbekleding, plantenbakken van prullenbakken en notitieboekjes van oude vertrekstaten. De creativiteit is groot om treinmaterieel een tweede leven te geven.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.