Premium

NS bouwt nieuwe hal in Waarderpolder: investering van 60 miljoen euro

NS bouwt nieuwe hal in Waarderpolder: investering van 60 miljoen euro
Het logo van de NS.
Haarlem

NS Treinmodernisering (vroeger Nedtrain) staat voor een nieuwe en grote investering in de Waarderpolder. Op het bedrijvencomplex verrijst in 2023 een treinstellenhal voor de nieuwere treinen. Met de bouw is een bedrag van zo’n zestig miljoen euro gemoeid.

Dat zegt directeur Hans Seegers van NS Treinmodernisering. Binnenkort wordt via inschrijving een grote aannemer voor het bouwwerk van 10.000 vierkante meter gezocht. In 2021 wordt de bouw voorbereid. Voorjaar 2023 moet de hal bedrijfsklaar zijn.

Door de investering wordt het bedrijvencomplex van de spoorwegen in Haarlem in korte tijd voor de tweede keer aanzienlijk vernieuwd. Vorig jaar werd de wielenhal opgeleverd, die door het roestbruine cortenstaal vanaf de Oostvest goed opvalt. De nieuwe treinstellenhal zal zichtbaar zijn vanaf de Amsterdamsevaart. Daar ligt nu een driehoekig open terrein met spoorrails en op deze plek komt de toekomstige hal.

De bouw is noodzakelijk door de groei van het treinverkeer, waardoor meer treinstellen moeten worden gereviseerd, licht Seegers toe. ,,We gaan in Nederland van 3000 naar 4000 rijtuigen toe. Dat betekent voor ons in Haarlem meer werk.’’

Uniek

In de toekomstige hal worden straks de nieuwere treinen opgeknapt. Uniek is dat een trein in deze hal in zijn geheel hydraulisch kan worden gelift en gereviseerd. Dat wordt de toekomstige manier van werken. Momenteel worden de treinen eerst in rijtuigen gesplitst en naar de diverse bedrijfsonderdelen gebracht. De rijtuigen worden dan apart, op diverse plekken in het bedrijf, gestript, gespoten, van een nieuw interieur voorzien of technisch opgeknapt.

De opzet van de treinstellenhal speelt in op de komst van nieuwere treinen. Deze treinen zijn gemaakt van aluminium in plaats van staal en hebben andere onderstellen. Het gaat om treinen die vanaf 2012 over het spoor zijn gaan rijden. Bij NS Treinmodernisering werken circa 850 mensen. De komst van de nieuwe hal heeft geen invloed op het aantal banen.

Regio 8/9: Trein krijgt tweede leven

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.