Premium

Paul Groot zette voor ’Koefnoen’ zijn privéleven in de ijskast: ’Daar had ik geen tijd voor’

Paul Groot zette voor ’Koefnoen’ zijn privéleven in de ijskast: ’Daar had ik geen tijd voor’
Paul Groot.
© Foto ANP Kippa/Jeroen Jumelet

In de verhalenserie ’Levenslijn’ vertellen smaakmakers over ijkpunten in hun bestaan. Vandaag: acteur en tv-maker Paul Groot.

Geboren in Hilversum, opgegroeid in Uithoorn. Paul Groot maakte naam als acteur en tv-maker. Hij was te zien in ’GTST’ en ’Kopspijkers’, schreef de teksten voor ’Zaai’, was met Owen Schumacher de motor van ’Koefnoen’ en speelde hoofdrollen in grote musicals. Vanaf deze week staat hij in de theaters als kastelein Kootje de Beer in de musicalversie van ’t Schaep met de 5 pooten’. In deze aflevering van ’Levenslijn’ houdt hij zijn leven tegen het licht.

1967

Zijn geboortejaar. Hij heeft een oudere zus, drie jaar na hem kwam er nog een broer. Zijn vader was ambtenaar bij de vleeskeuringsdienst, toen de kinderen opgroeiden ging zijn moeder aan het werk bij een artsenlaboratorium. „Mijn vader was altijd heel fanatiek met zijn werk bezig. Als we op zaterdag bij de Hema waren en hij zag daar een paar worsten liggen waarover hij zijn twijfels had, gaf hij het winkelpersoneel meteen de opdracht om ze uit de verkoop te halen. Mijn moeder was een pietje-precies, met een prachtig handschrift. Ik maak wel eens de grap dat ze de franje van ons Perzische tapijt thuis altijd keurig één kant op kamde.”

1980

Naar het vwo bij het Alkwin Kollege in Uithoorn. „Hoewel ik erg verlegen was, deed ik mee aan schoolvoorstellingen en zat ik bij een amateurtheatergroep. Ik schreef teksten en ontwierp de posters en de decors. Op mijn zeventiende ging ik heel verwachtingsvol met een map tekeningen naar de kunstacademie om me aan te melden, maar ze wezen me af. Wat was ik teleurgesteld! Even dacht ik erover om naar de toneelschool te gaan, maar ik durfde niet. Toen een heel talentvolle vriendin van me daar werd weggestuurd, dacht ik: als ze haar al niet willen hebben, kan ik het ook wel vergeten.”

„Ik wilde niet opnieuw bakzeil halen en ging daarom maar theaterwetenschappen studeren. Daar kreeg ik een docente die me aanraadde om toch maar te gaan acteren. Via klusjes in voorlichtingsfilmpjes is dat balletje gaan rollen.”

1987

„Mijn coming-out was op mijn twintigste. Mijn ouders deden daar niet ingewikkeld over. Homoseksualiteit komt in onze familie veel voor, dus vroeg of laat moest het wel een keer opduiken. En ik had nog een broer en een zus, dus kleinkinderen zouden er toch wel komen. Nou, dat is gelukt. Maar ze waren thuis wel bezorgd na mijn coming-out. Het was midden in de aids-crisis, dus de bladen stonden vol verhalen over homomannen die doodgingen. Dat maakte het angstig. Mijn ouders waren bang dat dat mij ook zou overkomen. En ikzelf ook trouwens.”

1993

Zijn eerste televisierol. Hij speelt Stan Nijholt in de serie ’GTST’ bij RTL4. „Daar leerde ik om snel te werken en om voor de camera te spelen.” Daarnaast schrijft hij teksten voor het satirische programma ’Dit was het nieuws’ en voor ’Zaai’ van Plien en Bianca. Ook speelt hij in films en series als ’Baantjer’ en ’Combat’. „Om me voor te bereiden op audities, keek ik altijd naar acteerlessen die op de Engelse tv waren uitgezonden. Die banden draaide ik helemaal grijs. Veel van geleerd.”

2001

Bij het satirische tv-programma ’Kopspijkers’ imiteert hij iconen als Annemarie Jorritsma, Pim Fortuyn en clown Bassie. Hier werkt hij samen met Owen Schumacher. Met Plien en Bianca spelen ze de theaters plat met de komedie ’Stessen’. Tekst: Paul Groot.

2004

Samen met Owen Schumacher maakt hij ’Koefnoen’: een satirisch programma voor de Avro, met typetjes, imitaties en scherpe bespiegelingen in de lijn van Van Kooten en De Bie. Ze bedenken en schrijven vrijwel alles zelf en spelen de rollen met hulp van bevriende collega’s. „Ik was erop gebrand om er een succes van te maken, dus ik werkte me toen helemaal het lazarus. Ik denk uit doodsangst om door de mand te vallen. Zo van: ’doorgaan, anders ontdekken ze dat ik het helemaal niet kan’.”

„Voor ’Koefnoen’ heb ik mijn privéleven in de ijskast gezet. Daar had ik geen tijd voor. Ik zette oogkleppen op en focuste me op mijn werk: ik moest schrijven, teksten leren en scènes opnemen. Dertien jaar heb ik alleen maar gebuffeld. Dat past ook wel bij me, hoor. Ik ben nu eenmaal niet zo’n sociaal wezen. Ik bel niet veel met vrienden en heb thuis echt geen behoefte om over mijn werk te praten.”

„Voor we met ’Koefnoen’ begonnen, had ik een knipperlichtrelatie. Maar omdat ik me helemaal door mijn werk liet opslokken, zagen we elkaar amper meer. En als ik er was, was ik niet de gezelligste. Toen zette hij me aan de kant. Over en uit.”

2016 (1)

Groot en Schumacher komen na ruim honderd ’Koefnoen’-uitzendingen in aanvaring met de omroepbazen. De Avro is dan gefuseerd met de Tros. Onder die nieuwe vlag waait een andere wind. „In ons contract stond dat we volledige vrijheid hadden om te maken wat we wilden, maar in het laatste seizoen kregen we opeens te maken met een eindredacteur van de omroep die zich met de inhoud ging bemoeien.”

„Toen we op tv zagen dat hij in onze leader had zitten knippen, kwam de stoom uit onze oren. Ook al wezen we op de paragraaf over volledige vrijheid in ons contract, dat gebeurde gewoon. Bij ons exitgesprek kregen we te horen dat er leden hadden opgezegd vanwege onze imitaties van de prinsesjes. En dat we met sommige typetjes hun doelgroep in de maling hadden genomen. Tja, als dat al niet meer kan… Op zo’n moment weet je dat het beter is om te stoppen. Ook al hadden we er dertien jaar met een leuk team en met ziel en zaligheid aan gewerkt, het was wel weer mooi geweest. Al voelde het afscheid heel dubbel.”

2016 (2)

„Eind 2016 is mijn moeder overleden. Ze had alvleesklierkanker. Na de diagnose heeft ze nog zeven weken geleefd. Aan het begin van die laatste ’Koefnoen’-reeks hoorden we het, halverwege de serie overleed ze. Ik heb het seizoen nog netjes afgemaakt. Maar het was een bitter najaar. Ineens ben je je moeder én je programma kwijt.”

2017

„Met Owen heb ik voor tv wat nieuwe plannen gemaakt, maar die zie je dan vermalen worden in de moeizame machinerie van Hilversum. Dus op dat gebied is mijn heilige vuur wat gedoofd. Daarom kiezen we nu voor het theater. Daar krijg je sneller wat gedaan. En op je eigen voorwaarden.” Intussen strikten theaterproducenten hem voor hoofdrollen van biografische musicals over Wim Sonneveld, Robert Long en Cole Porter. „Ze kenden me. In die zin heeft ’Koefnoen’ veel deuren voor me geopend.”

2019

Dit najaar speelt hij de rol van kastelein Kootje de Beer in de musical ’t Schaep met de 5 pooten’: een voorstelling met de liedjes uit de gelijknamige tv-serie. Denk aan ’We benne op de wereld om mekaar te helpen, niewaar?’, ’Het zal je kind maar wezen’ en ’Vissen’. „De liedjes zijn pareltjes. Voor de musical zijn ze gevlochten in een nieuw verhaal, in de sfeer van de vertrouwde bruine kroeg. We spelen de bekende personages uit de serie, zoals barkeeper Lucas en de vaste stamgasten. Eigenlijk verschillen ze nogal van elkaar, maar gooi er een borrel in en ze zijn de beste vrienden. En dan is het café een heerlijke smeltkroes waar iedereen terecht kan.”

„De eerste tv-serie met Piet Römer en Adèle Bloemendaal trok zes miljoen kijkers en ook de nieuwe serie met Pierre Bokma en Loes Luca was een groot succes. Ik denk dat dat komt omdat het publiek verlangt naar vertrouwde titels en saamhorigheid. Vooral nu er door social media zo veel venijn in de samenleving is geslopen. Daar komt bij dat er heel wat heilige huisjes omver zijn geschopt. Vliegen, vlees eten, diesel rijden, alles is verdacht geworden. Dan is het lekker veilig om rond de bar bij elkaar te klitten en te zoeken naar het gezamenlijke gelijk.”

„De rode draad in de musical is de hunkering van buurvrouw Doortje, die alles doet om het hart van kroegbaas Kootje te veroveren. Maar Kootje heeft slechte ervaringen in de liefde en geeft zich daarom niet zo maar gewonnen.”

Grijnzend: „Gek, hè? dat ze bij mij uitkomen als ze iemand zoeken die een relatie ontwijkt…” Typecasting? „Nu niet meer. Ik ben weer voorzichtig op vrijersvoeten.”

2020

„Volgend jaar speel ik in de musical ’Company’ van Sondheim. Daarin ben ik Robert: ook weer een man die heel lang een vaste relatie ontwijkt en wat meewarig kijkt naar de getrouwde koppels om hem heen. Die zijn helemaal niet zo gelukkig, waarin hij het bewijs ziet dat hij maar beter vrijgezel kan blijven.”

Hij ontvouwt nog meer plannen: „Volgend najaar gaan Owen Schumacher, Jeremy Baker en ik het land in met een theaterversie van ’Koefnoen’. Samen met Jeske van de Staak en Ruth Sahertian spelen we dan de vertrouwde typetjes, maar natuurlijk komen er ook nieuwe karakters bij. De hele afdeling pruiken en maskers gaat mee.”

2021

Schoorvoetend komt ook een volgend project op gang: een soloprogramma met liedjes en anekdotes. Een gelegenheidsvoorstelling die hij speelde op uitnodiging van de schouwburg in Zoetermeer smaakt naar meer. Maar dan is het wel weer mooi geweest. „Ergens in de toekomst zie ik mezelf wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Ik denk dat ik dan wat meer ga schrijven en les ga geven.”

2050

„Als ik gezond blijf, wil ik best oud worden. Mijn opa werd fluitend 94. Mijn vader is tachtig. Die zit blakend van gezondheid achter zijn computer, gaat naar de sportschool en volgt het nieuws op de voet. Alle stress van zijn werk is verdwenen en hij is een gezellige babbelaar geworden. Dat lijkt me een mooi voorbeeld.”

Zit de oude Paul Groot dan alleen in zijn seniorenflat? Glimlach. „Ik ben nu van plan om iets blijvends aan te gaan, met standvastigheid en geborgenheid. Dus misschien zit er straks wel iemand naast me.”

De musical ’t Schaep met de 5 pooten’ is te zien in onder meer het Zaantheater in Zaandam (25-26/9), het Stadstheater in Zoeterneer (4-5/10) Het Park in Hoorn (8-9/10) en De Vest in Alkmaar (11-12-13/10).

Paul Groot speelt de rol van Kootje de Beer in afwisseling met Remko Vrijdag.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.