Premium

Gouden tip bij Haarlemse Prinsjesdag Lunch: ’Geef nooit korting’

Gouden tip bij Haarlemse Prinsjesdag Lunch: ’Geef nooit korting’
Haarlemse ondernemers hangen aan de lippen van marketinggoeroe Jos Burgers.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Geef nooit korting, doe zo min mogelijk beloftes en overlaad je klant - of voor hetzelfde geld je echtgenote - met complimentjes. Het is een greep uit de tips die marketingexpert Jos Burgers de Haarlemse ondernemers tijdens de jaarlijkse Prinsjesdag Lunch meegeeft. ,,Als je nooit te duur bent, ben je waarschijnlijk te goedkoop.’’

De zesde editie van het traditionele evenement van Industriekring Haarlem en Kennemer Business trok dinsdag meer gasten dan ooit tevoren. Vlak na het middaguur genoten tweehonderd ondernemers in de Lichtfabriek aan ronde tafels van een driegangenlunch en een uitgebreid programma. Studenten van de horecaopleiding aan het Nova College verzorgden het geheel.

Marketinggoeroe Burgers, bekend van meerdere bestsellers in zijn vakgebied, vertelt Haarlemse ondernemers tijdens het voorgerecht aan de hand van humoristische anekdotes alles over zaken als klantgerichtheid en marketing. ,,Zorg dat je beter wordt en dat je duurder wordt’’, luidt zijn boodschap. Maar, benadrukt hij, doe dat niet voor het eigen gewin. ,,Je hebt een sociale plicht naar de samenleving. Probeer dat ook in de praktijk te brengen. Doe mooie dingen.’’

Wat die mooie dingen dan precies zijn, blijft tijdens de lezing enigszins onduidelijk. ,,Denk bijvoorbeeld aan een bordje bij een hockeyclub. Je hebt er als ondernemer eigenlijk niets aan, maar het voelt wel goed om het te zien hangen.’’

Al snel heeft Burgers dankzij zijn luchtige manier van presenteren een groot deel van het publiek op zijn hand. ,,Wat ik wil meegeven: het gaat niet om geld, maar geld maakt het wel makkelijker om waardevol te zijn voor je omgeving.’’ Simpele tips om ’duurder’ te worden? ,,Buk niet te snel.’’ Want die neiging hebben we absoluut, vindt hij. ,,Mensen zeggen steeds vaker dat iets niet binnen hun budget past. Wat moet je dan vooral niet doen? Vragen wat het budget is. Dan buig je te vroeg. Dat het duur is, is hun probleem.’’ In plaats van in prijs te zakken, is het raadzaam om te vragen hoe dat budgettaire probleem zou kunnen worden opgelost, betoogt de marketingexpert. Lachend oppert hij een uitweg: ,,Bijvoorbeeld de wintersport maar eens overslaan.’’ Een aantal luisteraars begint hardop te grinniken.

Daarnaast moeten ondernemers leren om beter op hun woorden letten. ,,Klanten zijn gek op begrip en complimenten. Maar pas op voor het gebruik van ’sukkelzinnen’. Dat zijn zinnen waar je makkelijk het woord ’sukkel’ achter kan zetten.’’ Een voorbeeldje: ,,Als een klant zegt dat hij iets te duur vindt, en dat jij dan reageert: maar het is ook echt kwaliteit, hè (sukkel!).’’

De perfecte plek om te oefenen met positieve formuleringen, is thuis bij je vrouw, grapt hij. ,,Stel je voor, je bent handig en je hebt beloofd om wat plankjes op te hangen.’’ Maar: je hebt het nog steeds niet gedaan en vrouwlief begint te klagen. ,,Reageer dan niet met: denk je dat ik niets beters te doen heb? Nee, zeg in plaats daarvan dat je wel snapt dat ze het vervelend vindt.’’ Dan maak je een hele andere reactie los. Een ondernemer achterin de zaal barst in lachen uit. ,,Dat ga ik proberen!’’

De bijeenkomst sloot af met de overhandiging van een cheque aan de Kinder Universiteit Haarlem, een weekendschool voor kinderen die opgroeien in achterstandsgezinnen. De club kreeg een donatie van 4000 euro en de uitnodiging van tientallen ondernemers om eens langs te komen voor een gastcollege.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.