Premium

Stikstof zit Lelystad en ook Schiphol dwars

Stikstof zit Lelystad en ook Schiphol dwars
De terminal op Lelystad is er al klaar voor.
© foto anp
Schiphol

De Europese Commissie mag dan instemmen met de verdeling van vluchten tussen Schiphol en Lelystad, dat wil niet zeggen dat de vakantievluchten meteen in de polder kunnen landen. Pas eind dit jaar is duidelijk of het stikstofbesluit de opening blokkeert. De stikstofproblemen gaan mogelijk ook Schiphol raken.

De luchthaven van Lelystad ligt vlak bij Natura 2000-gebieden. In 2014 was berekend dat de opening van het vliegveld voor vakantievluchten slechts een beperkte hoeveel stikstof zou opleveren, zodat geen vergunning nodig was. Maar na de uitspraken van de Raad van State, waardoor inmiddels tienduizenden projecten in het land zijn stilgevallen, wordt opnieuw naar Lelystad en de uitstoot van vliegtuigen gekeken.

Terugval

Minister Cora van Nieuwenhuizen verwacht pas aan het eind van het jaar te weten of de stikstofuitstoot voor verder uitstel bij Lelystad zorgt. De minister voegt daar in een brief aan de Tweede Kamer aan toe dat nu ook voor Schiphol wordt gekeken naar de stikstofuitstoot in de vele natuurgebieden. „Ze moet dat doen omdat het Luchthavenverkeerbesluit nog steeds niet is vastgesteld. Daarin wordt wettelijk vastgelegd dat op Schiphol 500.000 vluchten mogelijk zijn, wat nu al realiteit is. Mocht de stikstofproblematiek dat blokkeren, dan moet Schiphol terugvallen op het oude stelsel waarin maar 470.000 vluchten zijn toegestaan”, voorziet bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans.

Ook Sijas Akkerman, directeur van de Natuur - en Milieufederatie, voorziet problemen voor Schiphol. „Uit de milieueffectrapportage blijkt dat extra vluchten op Schiphol voor extra stikstof zorgen. Dat mag niet. Maar als blijkt dat Schiphol moet terugvallen op de oude situatie, dan is dat volgens ons de MER met 420.000 vluchten. Logisch dat de minister nu zint op trucs.”

Vakantievluchten

Komende woensdag praat de Tweede Kamer over de opening van Lelystad en het voorstel van de minister om op Schiphol door te groeien naar 540.000 vluchten. „Lelystad hadden we inderdaad in 2008 afgesproken in het Aldersakkoord, maar dan alleen voor vakantievluchten die van Schiphol verdwijnen. In de regeling die de Europese Commissie nu goedkeurt, zit echter nog steeds de mogelijkheid dat nieuwkomers ook op Lelystad neerstrijken. Dus autonome groei en daar is een meerderheid in de Tweede Kamer juist tegen. Het is nog geen gelopen race”, meent Poelmans.

De bewonersgroepen willen sowieso een pas op de plaats. Eerst moet er een fundamentele discussie komen over de luchtvaart in Nederland in de toekomst en daarna over de vraag op welke luchthavens. De beloofde luchtvaartnota waarin dat komt te staan, is inmiddels uitgesteld tot het eind van het jaar. Ook moet nog worden gewerkt aan een herziening van het Nederlandse luchtruim. Nu zijn er in de lucht drie snelwegen naar Schiphol en dat moeten er vier gaan worden. Ook moeten daarin hogere aan- en uitvliegroutes naar Lelystad komen te staan.

Corendon

In de tussentijd gaan de voorbereidingen op Lelystad gewoon door. Deze week werden 28 mensen aangesteld voor de brandweer op de luchthaven en gaat ook de luchtverkeersleiding binnenkort daar aan de slag. De startbaan is al verlengd en de terminal is klaar. En hoewel de Europese Commissie dan akkoord is, ook de Eerste en Tweede Kamer moeten instemmen. „En daarna heb je eigenlijk een jaar nodig voor je daar kan beginnen”, laat Steven van der Heijden van Corendon weten. „Een prijsvechter als Ryanair kan dat sneller, maar wij moeten het inplannen in het seizoen. Het meest logische is dan april 2021.”

De opzet van Lelystad was dat vakantievluchten van Schiphol worden overgeheveld, zodat die plek op Schiphol kan worden gebruikt voor nieuwe intercontinentale routes, voor het versterken van het netwerk. „Dat werkt alleen bij Transavia, omdat die rechten dan gewoon doorschuiven naar KLM. Maar verder is er echt geen enkele maatschappij die zijn rechten op Schiphol zomaar opgeeft. Wij willen wel naar Lelystad, maar dan voor een nieuwe bestemming, een extra vlucht dus. De Europese Commissie heeft ook afgedwongen dat zeker de helft voor nieuwkomers is. Maar dan nog is het beperkt. Vierduizend vluchten in het eerste jaar is niet veel. Wanneer wij een toestel op Lelystad zetten, bezetten we al twintig procent van de capaciteit”, rekent de Corendon-directeur voor.

Transavia

Transavia laat weten wel sneller te kunnen beginnen. ,,We zijn blij dat deze hobbel met de Europese Commissie nu is genomen, maar er is nog duidelijkheid en ook geen datum. Zodra we dat weten, zullen we alles in het werk stellen om te beginnen. Wij willen graag. Zelfs de zomer van 2020 is dan nog haalbaar.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.