Premium

Domper voor Bleekemolen bij ADAC GT Masters in Zandvoort: ’wel genoten’

Domper voor Bleekemolen bij ADAC GT Masters in Zandvoort: ’wel genoten’
Jeroen Bleekemolen voert het treintje aan. ’Het is een chaos bij Zakspeed. Er wordt te veel langs elkaar heen gewerkt.’
© Foto Bert Westendorp
Autosport

Een dertiende plaats in de zaterdagse race en een zestiende stek in die van zondag. Daar moesten Jeroen Bleekemolen en zijn Zweedse teammaat Jimmy Eriksson het tijdens de ADAC GT Masters mee doen. Een flinke domper.

Naar de oorzaak van de tegenvallende resultaten hoefde niet lang te worden gezocht. De door het Duitse Team Zakspeed Racing geprepareerde Mercedes AMG GT3 was in de Zandvoortse duinen simpelweg niet vooruit te branden.

Zondagmiddag na de zondagse sof zette Jeroen Bleekemolen het één en ander op een rijtje. Terwijl zijn twee jongste zoontjes en een vriendje zich luidruchtig vermaakten in het kantoorgedeelte van de luxe Zakspeed vrachtwagen, vertelde Jeroen waarom het twee dagen mis was gegaan.

,,Er klopt bij Zakspeed dit seizoen gewoon helemaal niets van. Een Racingteam moet functioneren als een goed geoliede machine. Op elke positie moet een vakman bezig zijn die precies weet wat hij doet. Bovendien moet iedereen perfect worden aangestuurd. Maar het is een chaos. Er wordt teveel langs elkaar heen gewerkt. Dan kan je in de meest competitieve GT3 klasse ter wereld - want dat is ADAC - niet presteren. Want daar gaat het om de details.’’

Kansloos

Aangezien Bleekemolen een veel gevraagd coureur is en dus probleemloos elk weekeinde waar ook ter wereld betaald in actie kan komen, voelen de drie dagen op het Zandvoortse asfalt als verloren tijd. ,,Ik heb voor dit kampioenschap gekozen om mij weer eens in Europa te laten zien. Ik ben zo vaak in Amerika actief dat de Europese teams mij dreigen te vergeten. Als je dan kansloos in de rondte rijdt, bereik je het tegenovergestelde effect.’’

Genoten

Toch had Jeroen best genoten op het Zandvoortse asfalt. ,,Mijn laatste race hier was vijf jaar geleden. Dus het werd weer eens tijd. Het is een heerlijk circuit om hard op te rijden. Waanzinnig moeilijk als het stormt zoals het zaterdag deed. Op Zandvoort racen is een ander verhaal. Inhalen is bijna onmogelijk omdat de baan smal en supersnel is. In de Formule 1 gaat DRS ongetwijfeld voor inhaalacties zorgen. Al blijft het natuurlijk een kunstmatige ingreep.’’

Ook de prestaties van de overige twee Nederlandse ADAC-coureurs vielen tegen. Indy Dontje viel zaterdag uit en finishte zondag als 21ste. Net als Dontje haalde Kelvin Snoeks zaterdag de finish niet. Zondag kwam hij als 23ste over de eindstreep.

Net als Bleekemolen doen Dontje en Snoeks hun ding in een Mercedes AMG GT3. Het zaterdagse goud was voor de Lamborghini Huracán van Bortolotti/Engelhart; de zondagse race werd gewonnen door het equipe Feller/Vanthoor in een Audi R8.

Juichen

Een Hollander voor wie het afgelopen weekeinde wél wat te juichen viel, was Jaap van Lagen. De aimabele routinier (inmiddels 43 jaar oud) was zaterdag niet tevreden met zijn elfde plaats in de eerste race van de Porsche Carrera Cup. De tweede positie die hij op zondag voor zich opeiste stemde hem wél tevreden.

Van Lagen en het merk Porsche zijn al jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij komt zowel uit in de Porsche Carrera Cup (vast bijprogramma ADAC GT Masters) als in de Porsche Supercup dat het voorprogramma vormt van de meeste Europese Formule 1 Grand Prix. De 911 GT3’s zijn in beide klassen identiek. Bloedsnel en zéér luidruchtig.

Ook volgend jaar is Van Lagen in beide klassen actief. Of de Porsche Supercup Zandvoort in 2020 zal aandoen tijdens de Nederlandse Grote Prijs, is nog niet bekend. ,,Ik hoop het van harte. Want dat wil ik écht niet missen.’’

Audi

De zondagse wedstrijd werd gewonnen door Audi-coureurs Dries Vanthoor uit België en Ricardo Feller uit Zwitserland. Italiaan Mirko Bortolotti en Duitser Christian Engelhart pakten zaterdags met de Lamborghini Huracan de eerste plaats.

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Meest gelezen