Premium

Ook de pick-up gaat met zijn tijd mee

Ook de pick-up gaat met zijn tijd mee
Dik, stoer, imposant en geluidloos, want elektrisch. Zo gaat de nieuwe generatie pick-ups eruitzien.
© Foto rivian

De stoere terreinwagen met een platte laadbak aan de achterkant, beter bekend als ’pick-up’, is nooit een enorme hit geweest in ons land. Hoe anders is dat in de Verenigde Staten, waar dit verreweg de populairste autosoort is.

Terwijl autoland zich tegenwoordig vooral richt op schoon, zuinig, licht en efficiënt, zijn de grote jongens nog niet uit het zicht verdwenen. Sterker nog, de pick-up en de dikke suv lijken weer populairder te worden. En wat ligt er dan meer voor de hand dan een ’milieuvriendelijke dikzak’?

Ook de pick-up gaat dus met zijn tijd mee, kijk naar de start-up Rivian, waar grote concerns als Amazon en Ford flink in investeren. Het lijkt er inmiddels op dat Rivian daadwerkelijk Tesla gaat verslaan met het op de markt brengen van een elektrische pick-up. De productie van de Rivian R1T is namelijk al opgestart.

Vorig jaar toonde Rivian voor het eerst hun volledig elektrische pick-up R1T aan de wereld. Het bedrijf erachter werkte er al jaren langer aan, maar hield dit expres stil. Het wilde namelijk de eerste op de markt zijn met een elektrische pick-up. Nog voordat e-pionier Tesla met een dergelijke wagen komt. Dat doel lijkt nu gehaald te worden, want waar Tesla nog steeds geen pick-up toonde, daar wordt dus al gewerkt aan productie van de R1T.

Volgend jaar

Dit althans laat Rivian via social media weten. De eerste panelen voor de truck worden nu gemaakt in de Mitsubishi-fabriek in het stadje Normal in de Amerikaanse staat Illinois. De lancering van de R1T staat gepland voor volgend jaar. Al hebben we het hier nog niet over de volledige productie, maar eerder het voorwerk zodat de uiteindelijke productie straks soepel zal verlopen. Dat Rivian alles op alles zet om als eerste met een elektrische pick-up te komen werd eerder duidelijk. Toen werd bekend dat de fabrikant werknemers bij de grootste concurrenten aan het wegkapen is.

De Rivian R1T wordt een pick-up-truck waarvan bijna alles indruk wekt. Zo moet de kolos van nul naar honderd kilometer per uur kunnen sprinten in drie seconden en moet hij ook nog eens 5000 kilo kunnen trekken. Daarnaast kan hij met de grootste accu van 180 kWh 640 kilometer afleggen voordat hij weer aan de lader moet. Jammer is dan wel weer dat het laden niet zo heel snel gaat.

Naast de geruisloze pick-up komt Rivian ook met een suv: de R1S. Deze staat op hetzelfde chassis met dezelfde aandrijflijn. Alleen de carrosserie is anders. De lancering van de suv: ’ergens in 2021’.

Meerdere autobouwers zijn overigens bezig met elektrificatie van grote pick-ups. Tesla kwam al voorbij, hun e-pick-up staat in de steigers en moet eerdaags aan het publiek worden getoond. En Ford, dat dus stevig investeert in Rivian, komt ook al met een imposante elektrische pick-up-truck. Hun F-150 is het ultieme voorbeeld van een grote, stoere pick-up, die al 40 jaar een begrip is in de States.

Ford liet onlangs een video zien waarin een elektrische F-150 tien treinwagons met daarop 42 F-150’s voorttrok, bij elkaar meer dan 450.000 kilogram (!) aan gewicht. Met een statement aan het eind: deze auto gaat er komen...

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.