Premium

Ford maakt zich hard voor pick-up emoji

Ford maakt zich hard voor pick-up emoji
Dit moet hem worden: de pick-up emoji.
© Illustratie Ford

Met meer dan een eeuw pick-up-ervaring vindt autofabrikant Ford het nu tijd worden voor een heuse pick-up-emoji.

Emoji’s zijn die leuke tekeningetjes waarmee we digitaal tekstverkeer wat leuker proberen te maken. Ze dienen meestal als toevoeging, maar kunnen ook woorden vervangen. Een paar van die dingetjes maken chatberichten net wat spontaner, maar sommigen overdrijven graag. Daarbij is vaak niet geheel duidelijk wat er met bepaalde afbeeldingen wordt bedoeld, dus voorzichtigheid is geboden.

Dagelijks worden er miljarden emoji’s verstuurd. De kleurrijke, vaak gele emoticons zijn oorspronkelijk bedacht in Japan. Bijna elk transportmiddel - variërend van auto’s en scooters tot boten, ruimteschepen en skiliften - komt voor op de lijst met iets meer dan 3000 goedgekeurde icoontjes waaruit emoji-gebruikers kunnen kiezen. Liefhebbers van de pick-up (het vervoermiddel, niet de draaitafel) moesten het echter nog zonder eigen emoji stellen. Ford besloot hier iets aan te doen en ontwikkelde een pick-up-emoji, die inmiddels is aangeboden aan de organisatie die internationale tekststandaarden bepaalt: het Unicode Consortium. Het Ford-icoontje is op de lijst geplaatst voor opname in de eerstvolgende emoji-update, die gepland staat voor begin 2020.

Toen klanten om een pick-up-emoji begonnen te vragen, wisten we dat we daar iets mee moesten, aldus Ford. De Ford Ranger is de bestverkochte pick-up in Europa. In de Verenigde Staten is de bekende Ford F-150 pick-up al ruim veertig jaar het best verkochte voertuig, en een waar icoon dat staat voor ’the American dream’ van vrijheid, hard werken en je doelen bereiken. Daar hoort natuurlijk een eigen emoji bij.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.