Premium

Filmrecensie:’Playmobil de film’ is niet alleen maar commercieel

Filmrecensie:’Playmobil de film’ is niet alleen maar commercieel
Poppetje in ’Playmobil de film’.
© Foto PR

Natuurlijk is het vooral de opzet om méér Playmobil te verkopen, maar om ’Playmobil: the movie’ nu af te serveren omdat het louter commerciële bijbedoelingen heeft, doet de animatiefilm rond de van oorsprong Duitse speelgoedpoppetjes geen recht.

In navolging van het concurrerende Deense Lego, dat bioscoopsucces boekte met twee ’The Lego Movies’ waarin kinderen werden aangespoord om creatief te zijn, koos ook de Playmobilfilm voor een thema: ’blijf kind, wees avontuurlijk’.

De film begint nogal dramatisch, wanneer Marla en Charley (als echte mensen) te horen krijgen dat hun ouders zijn omgekomen bij een verkeersongeluk. Vier jaar later is de ooit zo reislustige Marla veranderd in een saaie huismus die voor haar broertje zorgt. Charley loopt weg, glipt een Comic-expositie binnen en even later zijn hij en zijn zus veranderd in Playmobilfiguurtjes in een speelgoedwereld. Na wat flauwe grapjes over de onbuigzame beentjes en onhandige klikhandjes, glijden ze soepel het avontuur in.

De droom van elk kind, zou je zeggen. Vooral omdat ze het ene moment op een Vikingschip belanden, en vervolgens via het Wilde Westen, sprookjesland en de toekomst in een Romeinse gladiator-setting uitkomen. Met een hoofdrol voor de hilarische held Rex en de hipster Del met zijn foodtruck. In elk geval biedt deze film genoeg handvatjes om de belevenissen thuis na te spelen.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.