Premium

De filmische fotografiekunst van Rob van Bruggen

’Anna en de reis van de zalm’.
© Foto Rob van Bruggen

Eigenlijk is de foto al klaar voordat de Haarlemse kunstenaar en graficus Rob van Bruggen (62) op de knop van zijn camera drukt. „Ik heb het beeld tot op de kleinste details al helemaal bedacht. Alles zit in mijn hoofd. Toch duurt het soms maanden eer de foto is genomen. Wat ik helaas niet kan sturen, zijn de weersomstandigheden.”

Hij beperkt zich niet tot één thema. Met zijn geënsceneerde fotografie belicht hij net zo goed een moderne madonna als een symbolisch vertaald schilderij uit de Victoriaanse schilderkunst. Zijn foto’s zijn bijna een stomme film. Een gebaar, een attribuut of een gezichtsuitdrukking laat hij op een speciale manier zien. Daarnaast raakt hij als kunstfotograaf al snel geïnspireerd door water. „Ik werk met modellen, die ik op mijn eigen, filmische manier portretteer. Zo vertel ik een verhaal met de foto. Water kan daarbij helpen. Maar dat fotograferen in water wordt steeds moeilijker voor me. Vanwege de wind. Voor zo’n sprookjesachtige foto heb je een strak weerspiegelend oppervlak nodig. Ik woon in Haarlem en zoek in mijn omgeving naar mooie locaties. Vorig jaar is het in mijn regio misschien twee avonden windstil geweest. Moet je je eens voorstellen: avond aan avond staan het model en het team klaar om naar de duinen of het bos te gaan en dan moet ik telkens op het laatste moment melden dat de fotoshoot toch niet doorgaat omdat het weer is gaan waaien.” Ook de droogte begint zijn tol te eisen: „Voor de serie ’De reis van de zalm’, zijn vijf verschillende locaties afgevallen die ik op het oog had. Omdat die gebieden droog kwamen te staan.”

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.