Premium

Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol

Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol
Hangen, wachten en wat dutten in de bagagekelder van Schiphol, het einde van de vakantie in Nederland is pittig voor twee gezinnen uit Israël.
© Henk Runhaar
Schiphol

,,Problemen? We zijn er net. Zo te zien vertrekt onze vlucht naar Rio op tijd’’, zegt de vader van een bepakt en bezakt en nog vrolijk gezin. Een dag na de grote brandstofstoring die Schiphol lam legde zet iedereen zich extra schrap.

Pechvogels zijn er wel degelijk, in de bagagekelder bijvoorbeeld. ,,We hebben hier geslapen, met zes kinderen. De jongste een meisje van vijf’’, vertellen twee vaders uit Israël donderdag.

Achter hen ligt een van de moeders op de keiharde metalen tafel bedoeld voor zware koffers. Het lijkt of ze een dutje doet. Kinderen hangen wat in weinige zitjes. Even verderop ligt een handvol gestrande reizigers te slapen, een van hen zelfs in een slaapzak.

Vol

Na twee uur in een niet vertrekkend vliegtuig, wel met werkende airco, werden de gezinnen met bestemming Tel Aviv woensdagmiddag terug geloodst naar luchthavengebouwen. Een hele tijd later werd ze via via duidelijk dat hun vlucht was geschrapt.

,,We hebben uit alle macht geprobeerd een hotel te vinden. Haarlem, Rotterdam, Den Haag, alles was vol op booking. Ja, er was een kamer in Haarlem. Vierhonderd euro voor vijf personen. Dat hebben we dus niet gedaan.’’

Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol
Ook donderdag is het nog knetterdruk en licht chaotisch op Schiphol.
© Henk Runhaar

De stemming zit er ondanks alles nog redelijk in. ,,Het is vakantie hoor. We hebben tien fijne dagen gehad. Twee in De Efteling, nog een dag naar Ajax. We hebben de Arena gezien. We zijn fan van Nederland.’’ Hun terugreis kon worden omgeboekt naar El Al. ,,Wel veel duurder’’, klinkt het sip. En nog een lange dag wachten. ,,We vliegen om half tien, als het doorgaat.’’

Lees ook: ’Protocol nodig voor goede communicatie met reizigers bij calamiteiten op Schiphol’

Ook een moeder en haar puberzoon uit Hoorn staan klaar voor de vlucht naar Rio de Janeiro, die volgens schema lijkt te vertrekken. Natuurlijk hebben ze de ontwikkelingen op Schiphol goed in de gaten gehouden. ,,Maar eigenlijk zijn wij geen doelgroep. Mijn man werkt bij KLM, we zijn stand-by. Als er geen plek in het vliegtuig is, kunnen we gewoon niet mee.’’

Paperback

Een gezin uit Delft heeft het zich rond tien uur ’s morgens gemakkelijk gemaakt in een uithoek van de minst drukke vertrekhal. Vader leest een paperback, moeder doet uit de doeken dat ze gewoon lekker op tijd zijn gekomen. ,,Onze vlucht naar IJsland vertrekt om twee uur vanmiddag. Volgens planning, zoals het er nu uitziet.’’

Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol
De bagagekelder als geïmproviseerde slaapzaal.
© Henk Runhaar

Een vrouw uit de Alblasserwaard heeft de rit van een uur naar Schiphol zojuist weer gemaakt. ,,De vlucht naar Los Angeles werd woensdag geschrapt. Heen en weer rijden leek handiger dan hier ergens overnachten.’’

Op Schiphol werden donderdag 100 vluchten geannuleerd. Reizigers moeten mogelijk ook de nacht van donderdag op vrijdag op de luchthaven slapen. Vertragingen en geschrapte vluchten zorgden donderdag nog steeds voor chaos.

Bij de vertrekhal waar zo’n 1300 gestrande reizigers op veldbedden de nacht doorbrachten, staan crowd-medewerkers. Alleen wie een boardingpass kan tonen, komt hen voorbij. Dat kan niet bij iedereen op begrip rekenen. ,,We worden van hot naar her gestuurd’’, moppert een stel in het Engels. De medewerkster in kwestie blijft kalm uitleggen dat ze er toch echt niet door kunnen.

Andere Schipholmedewerkers duwen karretjes vol flesjes water rond. Aan de temperatuur in de vertrekhallen ligt het trouwens niet, de airco trekt het nog.

Nachtmerrieachtig

De zomervakantie betekent sowieso topdrukte op Schiphol. Het is daardoor lastig vast te stellen welke ellende specifiek wordt veroorzaakt door de brandstofproblemen. En eerlijk is eerlijk, de meeste reizigers worden niet warm of koud van de soms nachtmerrieachtig lange wachtrijen.

Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol

Bij Aircraft Fuel Supply, het bedrijf dat volgens Schiphol verantwoordelijk is voor de ontwrichtende tankproblemen, lijkt het donderdag business as usual. Lijkt, want zonder aanmelding komt niemand dit beveiligde deel van Schiphol op.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.