Formule 1-waardig maken van spoor is nog haalbaar, bezweert het ministerie van Infrastructuur

Formule 1-waardig maken van spoor is nog haalbaar, bezweert het ministerie van Infrastructuur
Dankzij de Formule 1 zijn de spoorbomen in Overveen straks meer dicht dan open, vrezen inwoners.
© United Photos/Paul Vreeker
Zandvoort

Pas in september wordt definitief besloten over alle maatregelen voor het bereikbaar maken van Zandvoort als daar komend voorjaar het Formule 1-circus neerstrijkt. Voor het opwaarderen van het spoor naar Zandvoort, met afstand de belangrijkste ingreep, is dan nog tijd genoeg.

Dat benadrukt het ministerie van Infrastructuur desgevraagd. Prorail liet deze krant weten dat de knoop uiterlijk half juli doorgehakt moest zijn. Anders zou er niet genoeg tijd zijn voor het bestellen van onderdelen en andere voorbereidingen.

Kosten

,,Dat kan in september ook nog. Dan worden de gesprekken afgerond’’, zegt de woordvoerster van het ministerie nu. Ze wijst erop dat achter de schermen overleg plaatsvindt tussen onder meer Rijk, provincie, gemeente Zandvoort, gemeenten in de regio, circuit, Prorail en NS.

Er wordt onderhandeld over de verdeling van de te maken kosten. Het ministerie kreeg van de Tweede Kamer de opdracht ervoor te zorgen dat ook de provincie Noord-Holland en de gemeente Zandvoort betalen aan het op Formule 1-niveau brengen van het spoor. Er wordt het hele jaar door van geprofiteerd, is de gedachte.

NS gaat uit van tien tot twaalf treinen per uur richting Zandvoort op de spitsmomenten van het raceweekend. Dat meldt een woordvoerder desgevraagd. Prorail rept inmiddels niet meer over een deadline. ,,Het was in elk geval geen harde deadline’’, meldt de woordvoerder van dienst. ,,We hebben er alle vertrouwen in dat de aanpassingen nog op tijd kunnen worden uitgevoerd.’’

Haast

Eind juni had de spoorbeheerder nog haast. ,,Zo’n operatie binnen een jaar kan, maar is wel erg snel. normaal hebben we er twee tot vier jaar voor nodig’’, liet de organisatie toen weten.

Inwoners in Overveen die aan het spoor wonen ageren fel tegen het intensiveren van het treinverkeer en zinspelen op juridische stappen. Zij wijzen erop dat twaalf treinen per uur in de praktijk neerkomt op 24 treinen per uur, de rijtuigen moeten immers ook weer retour.

In september wordt ook duidelijk waar de benodigde tweede toegangsweg naar het circuit precies moet komen. Dat meldt de gemeente Zandvoort desgevraagd.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie