Volgens dit rapport is een krimp van de luchtvaart helemaal niet zo slecht voor de bv Nederland

Volgens dit rapport is een krimp van de luchtvaart helemaal niet zo slecht voor de bv Nederland
Drukte in de vertrekhal van luchthaven Schiphol tijdens het begin van de zomervakantie.
© Foto ANP
Schiphol

Een beperking van de groei van Schiphol of zelfs een beperkte krimp van de luchtvaart zorgt niet voor schade aan de Nederlandse economie. Dat stelt onderzoeksbureau CE Delft, dat in opdracht van Natuur & Milieu argumenten van voorstanders van groei onder de loep nam.

Begin juli besloot het kabinet dat Schiphol voorwaardelijk mag groeien van 500.000 naar maximaal 540.000 vluchten. De groei is volgens de minister en de luchtvaartsector nodig om Schiphol als banenmotor in stand te houden. Zonder groei zouden bedrijven zich hier niet vestigen.

Natuur & Milieu vroeg CE Delft om vijf beweringen over het economisch belang van de luchtvaart tegen het licht te houden. Volgens het onderzoeksbureau zijn de beweringen ongegrond.

Volgens CE Delft wordt zowel de toegevoegde waarde als het aantal banen stelselmatig overdreven door dubbeltellingen. Ook concludeert het bureau dat een vliegbelasting geen negatief lange-termijn effect heeft op de werkgelegenheid.

Daarnaast stelt CE Delft dat het niet nadelig is voor het klimaat als een deel van de (overstappende) passagiers kiest voor een buitenlandse luchthaven omdat er wereldwijd met dezelfde vliegtuigen met dezelfde brandstof wordt gevlogen en er geen minder duurzame luchtvaartlanden zijn.

Volgens Marjan Demmers van Natuur & Milieu is het tijd om afscheid te nemen van het oude groeidenken en moten beslissingen over de Nederlandse luchtvaart worden genomen op basis van de feiten. ,,Die wijzen uit dat Nederland meer profiteert van krimp dan van groei.’’

,,Een enorme grote overlast veroorzakende luchthaven, die veel te veel CO2 uitstoot, past niet in ons kleine landje. Alle sectoren beseffen inmiddels dat het anders moet, alleen de luchtvaartsector en de minister blijven roepen hoe belangrijk groei van Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector is voor Nederland. De hinder en het klimaatprobleem zijn te groot en te serieus om met oneigenlijke economische argumenten groei toe te staan.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie