Premium

Kinderen zijn suikermonsters

1/2

De jongste (7) is onderweg naar de keukenla. ,,Mag ik een snoepje?” Volgens voedingswaakhond Foodwatch is het antwoord ’nee’.

Hij zat 9 juli al op zijn ’suikermaxdag’. De datum waarop kinderen van 4 tot en met 8 de door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbevolen maximum hoeveelheid vrije suikers voor een heel jaar achter hun kiezen hebben. De andere zoon van 10 bereikt volgens de berekeningen van Foodwatch op 26 juli zijn suikerlimiet voor 2019.

Quilty pleasure

De score van een dag uit het leven van de twee broertjes? Een boterham met hagelslag in de ochtend, een ontbijtkoekje als tien-uurtje, uit school wat snoepjes en koekjes en na het eten een hoorntje bij de ijssalon om de hoek. Voor de jongste is een Danoontje een ’quilty pleasure’. En de oudste heeft net frisdrank ontdekt, maar krijgt dat alleen bij hoge uitzondering. In de Dopper naar school zit water.

Oké, de suikerconsumptie moet omlaag. Maar hoe dan? Kinderen willen liever een koekje dan een cracker. ,,Het is niet de bedoeling dat mensen in de winkel uren besteden aan etiketten lezen. De enige echte oplossing is dat het suikergehalte in producten verplicht omlaag gaat”, zegt Elif Stepman van Foodwatch. ,,Nu geldt zelfregulering voor bedrijven, maar ze voldoen niet aan hun eigen slappe afspraken.”

Slachtoffer

Het activistische Foodwatch - ’wij willen niet alleen informeren maar echt veranderen’ - is voor invoering van een suikertaks op zoetigheid en frisdrank. Ook moet de overheid een advies uitbrengen over de aanbevolen maximale suikerhoeveelheid per dag. ,,Suiker is verslavend en kinderen zijn een makkelijk slachtoffer. Al die verpakkingen met felle kleuren en sprookjesfiguren. Kinderen jengelen erom in de supermarkt. Daarmee maakt de industrie het ouders heel moeilijk. De overheid moet ingrijpen.”

Ook volgens het RIVM zijn extra maatregelen nodig om ambities uit het Nationaal Preventieakkoord te halen. De risico’s van overconsumptie zijn groot. Stepman: ,,Diabetes type 2, hartziekte, overgewicht en tandbederf.” Waarom we worden verleid tot snoepen? ,,Suiker is een goedkope grondstof, op producten is veel winst te behalen.”

Coca-Colasuite

Foodwatch wil een einde aan ’kindermarkting’ en voerde actie tegen frisdrankautomaten met sprookjesfiguren van Coca Cola bij De Efteling. ,,Kinderen worden verleid Coca Cola te drinken, dat is niet goed.” Ook de ’Coca-Colasuite’ in het Eftelinghotel kan echt niet, vindt Stepman. ,,Die hebben we voor een nacht afgehuurd. Als je de kamer binnenkomt hoor je de ’tsssshh’ van het openen van een flesje.” De hele inrichting, tot aan het bedlinnen toe is Coca Cola. Er liggen snoepjes klaar en gratis blikjes Cola. ,,Ik werd misselijk toen ik binnenstapte.”

Lees ook: Wanneer valt jouw suikermaxdag?

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.