Premium

Nieuwe incidenten op Schiphol leiden tot nog meer verbeteringen

Nieuwe incidenten op Schiphol leiden tot nog meer verbeteringen
Toestellen op weg naar de Aalsmeerbaan, kruisen eerst de Buitenveldertbaan. Voorkomen moet worden dat ze die startbaan op rijden.
© foto ANP
Schiphol

Nieuwe incidenten op Schiphol leiden tot nieuwe projecten om de veiligheid op de grond en in de lucht te verbeteren. Pas wanneer de situatie aantoonbaar veilig is, staat luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen extra vluchten toe.

De luchtvaart staat bekend om het lerend vermogen na incidenten: hoe kon het misgaan en wat kan worden gedaan om herhaling te voorkomen. Maar dan moeten alle partijen wel goed samenwerken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid toonde in verschillende rapporten aan dat het bij Schiphol niet goed ging op de grond en in de lucht. Extra vluchten zijn pas verantwoord wanneer de veiligheidssituatie is verbeterd.

Om voor omwonenden het risico in te schatten van een vliegtuig dat neerstort, laat de minister een nieuwe berekening maken. Het aantal woningen in de meest risicovolle zone mag niet boven de 3300 huizen liggen. Dat is in 2013 voor het laatst berekend op basis van gegevens over de periode 2001 tot 2010. „Dat is gedateerd en wordt geactualiseerd. Ook wordt een nader onderzoek gedaan naar de vlootontwikkeling, ruimtelijke ontwikkelingen en groei. Die onderzoeken zijn klaar voordat de Tweede Kamer een besluit neemt over de groei van het aantal vluchten na 2020”, belooft de minister.

Alle betrokkenen in de luchtvaart zijn ook gestart met een programma om concrete verbeteringen door te voeren en zo de aanbevelingen van de onderzoeksraad uit te voeren. In eerste instantie werden vorig jaar 31 projecten opgepakt, waarvan er negen al zijn afgerond. Naar aanleiding van nieuwe incidenten zijn drie nieuwe projecten aan de lijst toegevoegd. Daarbij ging het om een vliegtuig dat de Zwanenburgbaan mocht oprijden, terwijl een ander al toestemming had om te starten vanaf die baan. Bij de Kaagbaan startte een vliegtuig vanaf de rand van de baan in plaats van het midden. Ook sleepklussen zijn soms riskant.

Deze zogeheten runway incursions zijn al jaren een groot probleem op Schiphol. Door de vele startbanen, taxibanen, het kruisen van banen, het slepen van vliegtuigen naar Schiphol-Oost en de vele baanwisselingen, is de kans groot dat het een keer echt misgaat. Een veelheid aan projecten moet dit gevaar reduceren. Daar hoort de bouw van een extra viaduct en taxibaan over de A4 heen ook bij. Inmiddels is afgesproken dat niet meer van landingsbaan wordt gewisseld als een vliegtuig al in het naderingsgebied van Schiphol zit. Tot slot wordt gekeken naar incidenten waarbij toestellen elkaar te dicht naderen bij het parallel landen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.