Premium

Omwonenden naar rechter over veiligheid van weg langs spoor Santpoort-Zuid

Omwonenden naar rechter over veiligheid van weg langs spoor Santpoort-Zuid
Santpoort-Zuid

Als de gemeente Velsen onvoldoende maatregelen neemt om de verkeersveiligheid op de nieuwe ontsluitingsroute langs het spoor in Santpoort-Zuid te waarborgen, stappen omwonenden naar de rechter. Dit vertelde jurist Petra Muller woensdag na de hoorzitting in het gemeentehuis over de nieuwe weg.

Woensdag was de langverwachte tweede hoorzitting waarin bezwaarmakers nogmaals konden uitleggen waarom zij de weg langs het spoor niet willen. In een eerdere hoorzitting vorig jaar december ontbraken enkele stukken waardoor er een onvolledig beeld was van de situatie.

Lees ook: Conflict in Santpoort-Zuid Sintenie en Nijssen nog niet ten einde: eerst recht van overpad officieel regelen

Lees ook: Bij boerderij Sinneveld in Santpoort-Zuid kan de vlag uit: de weg langs het spoor mag er komen

Lees ook: Prorail begint snel met aanleg weg langs spoor in Santpoort-Zuid [video]

Omwonenden willen nog steeds dat de vergunning voor de weg wordt ingetrokken, stelde jurist Muller namens enkelen. Hun grootste bezwaar is de verkeersonveilige situatie op en rond dit nieuwe traject.

,,Er is onvoldoende naar gekeken’’, aldus Muller. Bovendien willen de bezwaarmakers het liefst dat er spoorbomen komen bij een van de twee onbewaakte spoorwegovergangen aan de Van Dalenlaan.

Van die twee onveilige overwegen wil Prorail juist af. Met de aanleg van de nieuwe weg kan de spoorbeheerder de overwegen aan de Van Dalenlaan sluiten. Want, zo stelt Prorail, de ,,veiligste oversteek is geen oversteek’’.

Het alternatief zien enkele gebruikers van de onbewaakte overweg en omwonenden niet zitten. Om hun argumenten kracht bij te zetten, hebben zij ingenieursbureau ManEngenius onderzoek laten doen naar de verkeersveiligheid op en rond de nieuwe ontsluitingsroute.

Daar kwam uit dat er onder meer een onveilige situatie ontstaat op het kruispunt met de Jan Gijzenvaart door vermenging van fietsers met landbouwverkeer van loonwerkersbedrijf Nijssen en boerderij Sinneveld.

Alternatieven

Het bureau stelt voor toch nog eens te kijken naar alternatieven, zoals beveiliging van de noordelijke spoorwegovergang of een route via het Pim Mulierstadion in Haarlem.

Voor de gemeente Velsen lijkt dat een gepasseerd station, zo bleek in de hoorzitting. De nieuwe ontsluitingsweg is opgenomen in het bestemmingsplan en is de meest wenselijke variant als het gaat om veiligheid, aldus projectleider Daan Hendriks. ,,Er is een aantal varianten onderzocht en dit is de meest logische oplossing. Het gaat om een zeer lage verkeersintensiteit.’’

Volgens Hendriks is er overleg geweest met de Fietsersbond en heeft die positief gereageerd op de plannen. De bezwaarmakers betwijfelen dat. ,,Dat advies van de Fietsersbond zou ik graag op schrift willen zien’’, vroeg bewoner Van Vliet.

De volgende stap is dat het college van burgemeester en wethouders een besluit neemt aan de hand van een advies dat na deze hoorzitting wordt opgesteld.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.