VVD Haarlemmermeer: ’Vastgoed niet beheren met emotie’

Hoofddorp

Raadsleden moeten meer standvastig zijn om hun eigen afspraken na te komen. ,,Er blijken vaak emotionele argumenten te zijn om iets toch maar niet te doen’’, zegt VVD-raadslid Adam Elzakalai.

Hij zegt dat tijdens een vergadering waar het gemeentelijke vastgoed centraal staat. ,,Het uitgangspunt is helder: panden die de gemeente niet nodig heeft, verkopen we. Maar dat wordt dan weer ter discussie gesteld als het om Het Oude Raadhuis en het molenaarshuisje in Hoofddorp gaat.’’ Alleen Jurriaan Kos (Forza) steunt de liberaal hier in. Martin Meiland (D66) wijst er nog op dat een historisch pand onder de kerntaak cultuur van de gemeente kan vallen, maar de andere raadsleden gaan niet in op de uitdagende stelling van Elzakalai.

Zij zijn vooral onder de indruk van de mededeling van HAP-wethouder Marjolein Steffens dat het volledig op orde hebben van al het gemeentelijke vastgoed pas in 2021 of 2022 zal zijn. Er is sinds de Rekenkamercommissie van de gemeenteraad in 2015 signaleerde dat heel veel gegevens niet aanwezig waren hard gewerkt, maar er moet nog veel gebeuren.

750 panden

PvdA’er Dicky Kerkhoff vindt dat wel erg lang. ,,In de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude was alles keurig op orde’’, zegt ze. Steffens: ,,In die gemeente ging het om vijftien panden. In Haarlemmermeer zijn het 750 panden, dat is wel een verschil.’’ De slechte administratie daarvan is gekomen omdat voorheen elke sector van de gemeentelijke organisatie zijn eigen panden beheerde en exploiteerde. Dat werd op allemaal verschillende manieren geadministreerd. Door wisseling van systemen en het vertrek van medewerkers raakte het overzicht zoek.

Vanaf 2015 zijn gegevens gezocht in oude computers en papieren dossiermappen die ergens in de kelder werden gevonden.

Steffens doel is alle 750 panden in kaart te brengen, maar eerst de 250 gebouwen die voor maatschappelijke doeleinden worden gebruikt. Dorps- en wijkcentra bijvoorbeeld. Daarbij wordt per dorp en wijk ook gekeken naar andere gebouwen die zouden kunnen worden gehuurd. Als in een dorp drie wijkcentra en drie sportverenigingen zijn, kun je tot de conclusie komen dat alle activiteiten in drie in plaats van zes gebouwen kunnen worden ondergebracht. Dat kun je bereiken door panden te verkopen en ruimten te huren’’, aldus Steffens.

De wethouder heeft de gemeenteraad kunnen overtuigen van het feit dat het nog wel drie jaar in beslag neemt voordat er een volledig overzicht is van alle vastgoed.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie