Premium

Hindernissen bij inzage in bouwplannen voormalige Haarlemse gevangenis De Koepel

Haarlem

De verbouwingsplannen voor de Koepel zijn sinds woensdag in te zien. Dat beweerde de gemeente Haarlem op de website. De praktijk blijkt grilliger.

Als de krant donderdag inzage komt vragen in de Publiekshal aan de Zijlvest, blijkt de medewerker die de paperassen beheert afwezig.

Haar bureau is, zo meldt de receptie, helaas afgesloten en er is geen extra sleutel van. Bij een nieuwe poging, vrijdagmiddag, wordt de krant weer weggestuurd. Dan is het verhaal dat de papieren alleen tussen negen en elf uur in zijn te zien.

Na aandringen, met de tekst van de website in de hand, en dreigen met een verhaal in de krant, beginnen ambtenaren toch een zoektocht. Na drie kwartier lijkt alles gevonden. Maar niet heus. De ambtenaren hebben nog eens goed gekeken naar de tekst op de site: de genoemde tijden kloppen volgens hen niet. En de medewerker die er over gaat is er vandaag helaas niet.

„Wie na elf uur de plannen in wil zien, moet daarvoor een afspraak maken. En dat kan, want degene die erover gaat, werkt niet alle dagen, alleen op maandag en dinsdag”, zeggen de medewerkers. De krant wordt wel een vluchtig inkijkje gegund in wat de nieuwsgierige burger te wachten staat.

Dat is in elk geval een computerscherm met daarop tientallen documenten. Wie tekeningen en beschrijvingen verwacht, moet het doen met een browser. Dan zou je haast verwachten dat het ook vanuit huis te doen zou zijn, maar daarin voorziet de procedure niet. Bovendien, zo wordt gezegd, de stukken zijn dermate complex dat je die als leek zonder deskundige begeleiding niet kunt begrijpen.

Eenmaal op de redactie hebben de medewerkers de tekst op de site aangepast aan hun nieuwe regels. Dus toch maar even met de officiële woordvoerder van het stadhuis gebeld over het hoe of wat. Daar wordt een soort van noodprocedure in gang gezet. „Dit is niet de bedoeling”, reageert het stadhuis ferm. In de kortste keren wordt de tekst op de site opnieuw aangepast.

Het stadhuis laat weten de ervaringen van de krant te betreuren. „Zo moet het niet gaan.” De woordvoerder benadrukt dat nieuwe bezoekers met ’alle egards’ welkom zullen worden geheten.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.