Premium

’Heemstede is een beetje saaie oase’

’Heemstede is een beetje saaie oase’
Wethouder Nicole Mulder.
© Foto UP
Heemstede

De identiteit van Heemstede laat zich vergelijken met die van Volvo en Miele: degelijk, veilig, duurzaam en een beetje saai. En met Tony Chocolonely: eerlijk.

Dat is een van de conclusies die Paulus Emden Huitema van het bureau Identity Matching Academy trok uit een onderzoek naar de identiteit van de gemeente. Het idee was dat Heemstede daarmee op de kaart gezet zou kunnen worden om meer bezoekers naar de gemeente te trekken. Of om zich beter te profileren in de Metropoolregio Amsterdam.

Hij presenteerde de resultaten gisteren in de burgerzaal in Heemstede. Daarbij werd duidelijk dat het ’branden’ van de gemeente niet echt leeft onder de inwoners van het dorp. Er waren nog geen twintig bezoekers op af gekomen, onder wie wethouder Nicole Mulder. Die hoorde dat teren op de oude bloembollenroem van het dorp anno 2019 geen zin meer heeft. Te lang geleden.

Heemstede als merk neerzetten, place branding in marketingtermen, hoeft volgens Emden Huitema helemaal dat niet. ,,Het klinkt misschien raar uit mijn mond, maar ik zou zeggen doe het niet. U heeft het prima voor elkaar.”

Dat vinden volgens het onderzoek de Heemstedenaren zelf ook wel. Er zijn weinig echte problemen, behalve dan dat jongeren wel erg moeilijk aan een woning kunnen komen. En het zou mooi zijn als het winkelbestand van de Binnenweg, waar ze best trots op zijn, in stand gehouden zou kunnen worden. Dat zou meer bezoekers kunnen opleveren. Die kans is volgens de hem klein. ,,Het winkelbestand gaat veranderen. Online winkelen is doorgebroken. Je hebt minder vierkante meters winkels nodig. Je kunt van alles proberen, maar het tij is niet te keren.”

Hij pleitte voor creatief denken: gebruik de leegstaande winkelpanden om goedkope woonruimte te creëren. Tijdens een eerdere brainstormsessie werd geopperd dat Airbnb misschien manier was om meer toeristen te trekken. Maar dat is een heilloze weg, volgens hem: daarmee komt de schaarse goedkope woonruimte nog meer in gevaar.

Voor mensen die hoopten dat toerisme een goede optie is, had hij ook geen goed nieuws: de gemeente is niet onderscheidend genoeg van publiekstrekkers als Haarlem en Amsterdam. ,,Richt je op de eigen bewoners. Heemstede is een groene oase in een druk gebied.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.