Investeringen in spoor Zandvoort nodig voor F1 en strandgasten

Investeringen in spoor Zandvoort nodig voor F1 en strandgasten
Kopstation Zandvoort
© United Photos
Zandvoort

Prorail moet fors investeren in het spoor naar Zandvoort. Dat is niet alleen nodig wanneer de Formule 1 terugkeert op circuit Zandvoort, maar ook om meer strandgangers te kunnen vervoeren. Prorail krijgt geld van de overheid.

De problemen met het spoor naar Zandvoort zijn al langer bekend. Reizigersorganisaties dringen al langer aan dat de NS tijdens stranddagen zes treinen per uur naar de badplaats laat rijden. NS wil dat volgend jaar doen, maar dan moet Prorail wel investeren in de stroomvoorziening.

Lees ook: ’Formule 1 volgend jaar op Circuit Zandvoort’ [audio]

Op de bovenleiding staat onvoldoende stroom om zoveel treinen te laten rijden. Met tijdelijke maatregelen lukt het komend weekend wel om maximaal zes treinen per uur te laten rijden tijdens de Jumbo racedagen.

Maar wanneer volgend jaar de Formule 1 wordt gehouden, dan wil NS zelfs naar twaalf treinen per uur: zes Intercity’s vanuit Amsterdam, twee Sprinters vanuit Amsterdam en vier Sprinters vanuit Haarlem.

NS laat dit weekend ook al extra lange Sprinters en Intercity’s rijden.

„We hebben ook dubbeldekkers van tien bakken daar gehad. Dat past langs het middenperron van dit kopstation. Maar Prorail kijkt toch of er aanpassingen nodig zijn om de grote stroom bezoekers te kunnen verwerken wanneer we naar twaalf treinen per uur willen voor de Formule 1”, laat NS-woordvoerster Carola Belderbos weten.

Stroom

NS kan met veel improvisatie ook genoeg treinstellen en personeel inzetten mocht de Formule 1 doorgaan. Het grootste probleem is echter de stroomvoorziening. Bij een eerdere test met acht treinen, was er onvoldoende stroom om zoveel treinen te laten rijden.

„We moeten echt een extra onderstation bouwen voor extra stroom. We onderzoeken nu of en waar dat kan, hoe snel dat kan worden gebouwd en hoeveel dat gaat kosten. Dat onderzoek is volgende maand afgerond. Daarna moeten we nog kijken wie dat gaat betalen”, legt Prorail woordvoerster Mercedes Grootscholten uit. Ook zonder de Formule 1 zijn die investeringen nodig om meer strandtreinen te laten rijden.

Voor zowel het strand als het circuit wordt steeds nadrukkelijker naar het spoor gekeken als oplossing voor de verkeers- en parkeerproblemen in Zandvoort en omliggende gemeenten. Het treinstation ligt op loopafstand van het strand. Voor het circuit moeten de bezoekers iets verder lopen.

Op een gemiddelde dag heeft station Zandvoort aan Zee zo’n 5.000 reizigers. Tijdens een Formule 1-weekend zijn dat er over drie dagen naar verwachting 150.000. Met die twaalf treinen kunnen dan tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers per uur worden vervoerd.

De rest van de bezoekers komen dan per fiets, bus en auto. Die mensen kunnen dan maar beter niet over de Bloemendaalseweg in Overveen rijden, want met zoveel treinen zullen de overwegbomen daar meer dicht dan open zijn.

Meer nieuws uit Haarlem