Premium

De betoverende stem van Madama Butterfly

De betoverende stem van Madama Butterfly
Elena Stikhina als Madama Butterfly (Cio-Cio-San) en Sergio Escobar als F.B. Pinkerton.
© Foto BAUS

In de details schuilt de grootsheid van Robert Wilsons ’Madama Butterfly’. De regisseur plaatst Puccini’s opera in een minimalistisch, maar veelzeggend decor.

Want juist dat minimalisme kenmerkt de Japanse vormgeving: heldere lijnen, rust en respect voor ruimte. In de sereniteit die Wilson aan zijn toneelbeeld meegeeft ontbreekt een overdaad aan visuele prikkels waardoor er geen enkel detail aan de aandacht ontsnapt. Zoals het bijzondere stoeltje dat laat zien dat Wilson ook een zeer getalenteerd meubelontwerper is. Er komt wat topdesign langs op de bühne.

Maar ook in zijn regie voert Wilson het minimalisme door. Ook hierin is zijn inspiratie te herleiden naar Japan, want de gestileerde handgebaren, houdingen en manier van bewegen laten sterke overeenkomsten zien met het nõ-theater – een traditionele Japanse theatervorm.

Japan is ook plaats van handeling in deze opera over Cio-Cio-San – Butterfly –, die op 15-jarige leeftijd huwt met Amerikaan F.B. Pinkterton en verstoten wordt door haar familie als zij zich bekeert tot het christendom. Pinkerton vertrekt, maar Butterfly is ervan overtuigd dat hij zal terugkeren naar haar en het kind dat ze inmiddels samen hebben. Hij komt ook terug, maar met zijn echtgenote Kate om zijn kind op te halen. Als Butterfly ontdekt dat zijn liefde een leugen was, ziet ze maar een uitweg en dat is de dood.

Esthetische eenvoud

Wilsons ’Madama Butterfly’ is geen opera van de grote gebaren en emoties, maar is van een esthetische eenvoud. Toch verveelt de voorstelling geen enkel moment, want het is de muziek die deze productie kleurt. Oosterse klanken geven de gevoelens weer van Butterfly en er is het Amerikaanse volkslied dat steeds terugkeert als muzikaal thema. Maar het zijn het Residentie Orkest onder leiding van dirigent Jader Bignamini, het koor van De Nationale Opera en de solisten die de muziek met een expressieve kracht tot leven brengen.

De betoverende stem van Madama Butterfly
Elena Stikhina als Madama Butterfly (Cio-Cio-San).
© Foto Baus

Het koor heeft geen grote rol in deze opera, maar eist wel zijn plek op. Zo is er een schitterend klinkend samenspel tussen koor en orkest bij de overgang van het tweede naar het slotbedrijf.

Maar de grote ster van deze opera is sopraan Elena Stikhina als Butterfly. Haar zuivere stemgeluid is werkelijk van een buitengewoon zeldzame schoonheid. Daar kun je alleen maar naar luisteren zonder adem te halen.

Opera

’Madama Butterfly’, door De Nationale Opera en het Residentie Orkest o.l.v. Jader Bignamini. Regie: Robert Wilson. Bijgewoond in Nationale Opera & Ballet te Amsterdam. Hier nog te zien: 26 en 29 april, 2, 5, 7, 10 en 13 mei. www.operaballet.nl

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.