Olifant-kandidaat Jacqueline Govaert: Carrière met en zonder Krezip

Jacqueline Govaert: ,,Leuk om te merken dat ook die ’Krezipspier’ nog steeds werkt.”
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Pirita Alderliefste, Joke Breemouer, Jacqueline Govaert, Yorick van Norden en Marlies Visser zijn de vijf kanshebbers voor De Olifant 2019, de kunst- en cultuurprijs van Haarlems Dagblad/IJmuider Courant. Dit jaar vindt de verkiezing voor de 25e keer plaats. Alle genomineerden worden in een groot interview voorgesteld. Vandaag is dat de laatste kandidaat: Jacqueline Govaert. Stemmen voor de publieksprijs kan hier.

Eerder deze maand verscheen er een nieuw album van de beroemde Amerikaanse muzikant en producer Mitchell Froom, waarop ook Jacqueline Govaert te horen is. Niet toevallig, want Froom werkte met de Haarlemse aan haar twee meest recente soloplaten.

Maar dat zij ook prominent op zijn eigen album aanwezig is geeft toch wel, eh…. status. „Ja, ik wist dat hij er mee bezig was, maar hij heeft mij niet laten weten dat de plaat er al is”, reageert Govaert bij het begin van het gesprek. „Hij is zo bescheiden.”

Druk

Ondertussen heeft Jacqueline Govaert het druk. Terwijl de zojuist zevenendertig geworden zangeres en songschrijfster met twee goed ontvangen soloalbums haar Krezip-verleden achter zich gelaten leek te hebben, besloot ze begin dit jaar een succesvolle theatertournee met het verrassende nieuws dat haar jeugd- en doorbraakgroep Krezip reünieconcerten geeft op Pinkpop en in de ZiggoDome.

Twintig jaar na de grote doorbraak van de – toen nog – Tilburgse popband staat Krezip zelfs weer hoog in de hitlijsten met een nieuwe single, ’Lost without you’.

„Voor mij is het vooral een viering en een omarming”, zegt Govaert. „De periode na Krezip was er vooral een van loslaten, ontspannen en weer nostalgisch worden. Het is allemaal heel natuurlijk gegaan. Ik zie deze reünie als een cadeautje. Toen iemand het ter sprake bracht was mijn eerste reactie ’nee!’. Maar vervolgens zei iemand anders: ’Alleen als we het doen voordat we veertig zijn. Nu zijn we nog fris en gretig.’ Dat argument kon ik niet weerstaan. ’Why the hell not,’ dacht ik.”

K’s Choice

Voor Jacqueline begon het eigenlijk allemaal met K’s Choice en hun optreden op Pinkpop in 1996. „Dat duet ’Not an Addict’ van Sarah Bettens met zangeres Skin heb ik toen eindeloos terug gekeken. Mijn broer Onno zei later: Die clip was ongeveer de Bijbel voor jou. Vanaf dat moment wist ik echt wat ik met mijn leven wilde. Een jaar later begonnen we Krezip.”

„Zomer 2000 deed ik met Sarah Bettens een dubbelinterview voor muziekblad Oor. We waren doorgebroken op Pinkpop en hadden een grote hit met ’I would stay’. Ik zat daar met Sarah en was echt ’starstruck’. Ik achttien en zij achter in de twintig. Ze zei allerlei dingen over de keerzijde van de roem waar ik nog helemaal niet over had nagedacht. Zij had natuurlijk ook al teleurstellingen te verwerken gehad, terwijl ik nog helemaal groen was.”

Het was ook de tijd dat het management nog gedaan werd door de vaders van Jacqueline en haar zus Anne en van klavierspeelster Annelies Kuijster. Heeft dat hen destijds ook beschermd?

„Jazeker! Zeker in die beginperiode, in ’99 toen we op Noorderslag stonden en alles en iedereen op ons af kwam en iets van ons wilde. Mijn vader was heel zakelijk. Die van Annelies zachter. Bij iedere bespreking was zijn eerste agendapunt: Hoe zijn de onderlinge verhoudingen? Maar het is natuurlijk niet zo dat ouders zich als manager altijd beschermend opstellen. Kijk maar naar Amy Winehouse, Beyoncé of de Jacksons. Bij ons heeft het echter wel gewerkt. Op het moment dat wij naar het buitenland konden hebben wij dat niet gedaan, omdat Anne en Annelies eindexamen deden en ik stemproblemen had. Dat was achteraf goed. Ik kon het allemaal nèt aan; het was zo overweldigend. Maar dat neemt niet weg dat ik destijds ook al heel goed wist wat ik wilde en veel beslissingen nam.”

Wisselingen

Na twee albums ging de groep in 2004 naar een andere platenmaatschappij en kwamen er wat wisselingen in de band. Jacqueline spreekt echter met klem tegen dat het vanaf dat moment begon te rommelen binnen Krezip.

„Integendeel! We kregen juist weer meer zin in het live spelen. Het vierde album ’Plug it in’ was een groot succes en Pinkpop 2007 ook. We besloten juist om op een hoogtepunt te stoppen. Het leven met Krezip was zo intens.

En in zekere zin ook gecompliceerd: Je moest bijvoorbeeld altijd heel precies afspreken wanneer je met vakantie ging.”

Drie soloplaten maakte Govaert nadat Krezip in 2009 stopte. Op de eerste was ze nog wat zoekend. ’Songs to Soothe’ (2014) en ’Lighthearted Years’ (2017) maakt ze in samenwerking met Mitchell Froom en klinken een stuk gerijpter.

„Vooral aan het schrijven voor ’Songs to Sooth’ heb ik heel veel voldoening beleefd. In alle rust dingen kunnen afmaken. Daar was ik nooit aan toe gekomen. Als ik een plaat aan het maken ben, dan ben ik met niets anders bezig. Daarna moet je weer naar buiten treden. Je wilt immers ook iets terug krijgen voor alles wat je er in stopt. Dan komen dus weer de interviews, de televisie- en radio-optredens. Nee, geen spelletjes en zo. Het moet wel op de muziek gericht blijven.”

„Ja, ik denk dat je inmiddels wel over een ’oeuvre’ kunt spreken. Met die soloalbums natuurlijk maar ook als ik op de Kreziptijd terugkijk. En dat we nu weer een hit hebben natuurlijk. Voor de groep schrijven is toch iets heel anders dan voor mijn soloplaten. Het is leuk om te merken dat ook die ’Krezipspier’ nog steeds werkt.”

Stem hier op Jacqueline Govaert of op een van de vier andere kandidaten.

Hier vind je alle kandidaten.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.