Premium

Filmrecensie ’Sunset’:Gebrek aan helderheid

Filmrecensie ’Sunset’:Gebrek aan helderheid
Scène uit ’Sunset’.
© Foto PR

Met zijn speelfilmdebuut ’Son of Saul’ sleepte de Hongaarse regisseur László Nemes drie jaar geleden de Oscar voor de beste buitenlandse film in de wacht.

De opvolger van dat indringende holocaust-drama speelt zich af in zonniger tijden. Toch pakken de donkere wolken van de Eerste Wereldoorlog zich in ’Sunset’ samen aan de horizon. ’Sunset’ toont hoe Boedapest in 1913 qua grandeur Wenen naar de kroon stak. Írisz Leiter keert terug naar haar geboortestad, die zij als peuter verliet toen haar ouders omkwamen bij de brand in de chique hoedenwinkel die nog steeds hun naam draagt. Írisz solliciteert er, maar wordt aanvankelijk afgewezen. Haar naam blijkt veel los te maken.

Regisseur László Nemes blijft 142 minuten lang verstoppertje spelen. Waarbij de film een steeds symbolischere betekenis lijkt te krijgen. Hoe prachtig de plaatjes in dit kostuumdrama ook zijn en hoe onheilszwanger de sfeer ook is, uiteindelijk roept dat gebrek aan helderheid vooral frustratie op.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.