Premium

Lentemanifestatie bij Kunstfort Vijfhuizen: Perspectives geeft geheimen niet in een keer prijs

Lentemanifestatie bij Kunstfort Vijfhuizen: Perspectives geeft geheimen niet in een keer prijs
Nicolette Swaak kiest bij het opzetten van vogels voor verrassende combinaties.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Vijfhuizen

Activiteiten in het Kunstfort Vijfhuizen laten zich nooit in een keer omschrijven. Tijdens de eendaagse manifestatie Perpectives zaterdag was dat niet anders.

Vaak is er een extra uitleg of even langer ronddwalen nodig om helder te krijgen wat er te zien is. De witte tafel in de Genieloods met tientallen ongeslepen potloden doet in eerste instantie vermoeden dat bezoekers uitgedaagd worden om lekker te gaan tekenen.

Dat blijkt het niet het geval. Een uurtje na de start van de manifestatie zit een klein groepje mensen tevreden de potloden te slijpen. De potloden die tot kleine stopjes terug zijn geslepen staan rechtop op tafel.

,,Inderdaad gewoon potloden slijpen, tekenen en spontaan een gesprek aanknopen”, vertellen kunstenaars Laila El Mehelmy en Silvia Faggiani. ,,Doordat je handen bezig zijn, ontspan je en is er meer ruimte voor een gesprekje over van alles en nog wat.” Dat het een beetje doet denken aan een handwerkgroep, vindt El Mehelmy niet vreemd. ,,Dat heb ik wel vaker gehoord vandaag.”

De opzet van het tweetal blijkt wel te werken. Aan tafel ontvouwen zich spontane discussies over het nut van droedelen en een kleine jongen die zijn eerste potlood slijpt wordt nauwlettend in de gaten gehouden. ,,Dat is toch een moment, zijn eerste potlood slijpen”, stelt Faggiani tevreden vast.

Verwarren en grenzen laten vervagen is volgens artistiek directeur Zippora Elders doel van de programmering in het Kunstfort. ,,En we laten ons inspireren door onze omgeving: het fort en het landschap. Dat fort is toch een raar iets. Een heel militair plan dat overbodig was geworden toen het klaar was. Vandaar dat we altijd iets zoeken van science fiction, een alternatieve werkelijkheid.”

Op Perspectives vervagen de grenzen tussen de verschillende kunstvormen. Beeldende kunst, design en architectuur worden naast dagelijkse gebruiksvoorwerpen gezet. In de Genieloods zijn bedbodems deel van het decor.

Kunstenaar Michelle de Vaan verwerkt dagelijkse gebruiksmaterialen in haar kunst. ,,Wat ik maak ontstaat vanuit het landschap. Ik gebruik naast klei, gips en latex dagelijkse materialen zoals visdraad, papier en wol. Ik wil met mijn kunst fictie maken van het landschap. Ik ga een landschap in en isoleer delen daarvan die ik vervolgens in nieuwe voorwerpen verwerk. Daarmee vertel ik een verhaal in vorm.”

Dat de kleine voorwerpen die ze in de ruimte in het fort heeft neergelegd voor speelgoed aangezien kunnen worden, blijkt wel als een moeder haar twee dochters waarschuwt alles wel te laten liggen. Een andere bezoeker raakt in de war als hij de telefoon en een afgekloven appel op een stoel ziet liggen. ,,Is dat ook kunst?” ,,Nee, ik moet ook gewoon eten”, stelt De Vaan hem gerust.

De herkenbaarheid is bij het werk van Nicolette Swaak veel groter. Zij zet vogels op. ,,Maar wel op een manier die andere taxidermisten niet zouden doen. Ik wil wel prikkelen.” De zwarte haan die ze heeft opgezet, roept bij een bezoeker allerlei vragen op. ,,Heb je niet stiekem een spuitbus gebruikt?”

Als Swaak vertelt dat dat type haan helemaal zwart is, van binnen en van buiten, ontspint zich een discussie hoe dat eruit ziet op een bord. ,,Er is wel een restaurant die het serveert”, weet de kunstenaar. Ze heeft een voorliefde voor ’huis-, tuin- en keukenvogels’. Swaak: ,,Ik vind dat leuker dan exotische vogels, want kijk eens naar die bonte haan. Dat is toch een prachtig dier.”

Te midden van het bezoek is Malissa Canex Subus bezig een tafel te versieren. Ze maakt een landschap van eten. ,,Ook dat gaat terug op de geschiedenis van de Haarlemmermeer”, weet Elders. ,,De lijnen zijn ontleend aan oude kaarten van Haarlemmermeer”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.