NS: meer treinen naar Zandvoort en uitbreiding Thalys

NS: meer treinen naar Zandvoort en uitbreiding Thalys
Amsterdam

In de zomer van 2020 wil de NS niet vier, maar zes treinen per uur naar Zandvoort aan Zee laten rijden. Verder wordt de capaciteit in de Thalys uitgebreid en gaat een vierde Eurostar naar Londen rijden.

Dat laat de NS weten, nu de contouren voor de nieuwe dienstregeling zichtbaar worden. Die gaat in december van dit jaar in. De komende maanden is nog inspraak mogelijk en Prorail moet in augustus de spoorcapaciteit nog definitief vaststellen.

Consumentenorganisaties hadden gepleit om op stranddagen vier rechtstreekse treinen vanaf Amsterdam via Haarlem naar Zandvoort aan Zee te laten rijden. Die wens kan de NS niet realiseren. De bestaande sprinter tussen Amsterdam en Zandvoort blijft twee keer per uur rijden. Maar tijdens het strandseizoen gaat de NS wel het aantal sprinters tussen Haarlem en Zandvoort verdubbelen van twee naar vier. Met zes treinen per uur kan de reizigersstroom beter worden opgevangen, al zal veel strandgangers moeten overstappen op Haarlem.

Een probleem is nog wel dat de stroomvoorziening niet groot genoeg is om zes treinen per uur naar Zandvoort te laten rijden. Prorail onderzoekt welke maatregelen nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen. Daarop vooruit lopend vraagt de NS wel bij Prorail die capaciteit voor de zomer van 2020 aan.

Verder gaat de NS ervan uit dat de nachttrein tussen Amsterdam en Haarlem in de weekenden blijft rijden en wordt uitgebreid.

Schiphol

Uit reizigersonderzoek is gebleken dat reizigers uit Lelystad en Almere eerder op Schiphol willen zijn voor vluchten of hun werk. Daarom gaat vanaf 15 december de eerste intercity uit Lelystad een half uur eerder rijden (om 5:45 uur). Na de afronding van het emplacement Naarden-Bussum dit jaar, kan de NS daar met hogere snelheden rijden. De trein van Utrecht naar Almere is daardoor straks vier minuten sneller.

NS wil het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht verhogen van vier naar zes per uur. Zo ontstaan meer reismogelijkheden en verbeteren ze de kans op een zitplaats. Ongeveer 15.000 reizigers profiteren hiervan. Andere aanpassingen in de dienstregeling zijn vooral in het oosten en noorden van het land. Voor 95 procent van de reizigers verandert er vrijwel niets. Ongeveer 51.000 reizigers zijn straks korter onderweg zijn, maar 5.500 reizigers juist iets langer onderweg.

Thalys

Wat de internationale treinen betreft verandert er niets richting Duitsland. Thalys gaat de capaciteit uitbreiden om de aan groeiende vraag tegemoet te komen. De bestaande treinstellen worden in enkele gevallen uitgebreid met een extra treinstel. Met name in het weekend verdubbelt zo de capaciteit van enkele ritten. Op zaterdag en zondag gaat in 2020 ook een extra trein richting Amsterdam rijden. Tussen Nederland en België gaan dan op zaterdag geen acht maar negen treinen rijden en op zondag rijdt de Thalys geen elf maar twaalf keer.

Thalys rijdt af en toe ook langs de Parijse luchthaven en naar Disneyland. Op enkele dagen gaat die eerste trein een uur eerder rijden, zodat de passagiers vlak voor de opening van het park arriveren. Nadeel is wel dat de eerste trein naar Parijs een uur later gaat rijden. Er wordt nog onderzocht of die gedupeerden in Brussel kunnen overstappen op een andere Thalys naar Parijs.

NS: meer treinen naar Zandvoort en uitbreiding Thalys

De Eurostar naar Londen rijdt momenteel twee keer per dag en gaat deze zomer al drie keer rijden. De planning is om in 2020 daar een vierde rit aan toe te voegen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie