Premium

’Alle vluchten Schiphol naar zee’

’Alle vluchten Schiphol naar zee’
Schiphol

De bouw van een vliegveld op de Noordzee is financieel alleen haalbaar wanneer alle start- en landingsbanen op Schiphol worden gesloten. Want alleen zonder geluidsoverlast is woningbouw op het luchthaventerrein mogelijk.

Alleen twee of drie startbanen naar zee verplaatsen, is niet zinvol. „De geluidszone beperkt nu de woningbouw. Wanneer je die overlast weghaalt, kan je minimaal 200.000 woningen bouwen en de natuur- en recreatieruimte uitbreiden”, legt Bas Lagendijk van het bureau KuiperCompagnons en Fakton uit.

Plannen

Het bureau heeft in opdracht van werkgeversorganisatie VNO-NCW een visie opgesteld voor Schiphol-Stad. Plannen voor een luchthaven in zee zijn al vaker gemaakt. In het verleden was een optie onderzocht met een locatie voor Katwijk in zee. In 2003 toonde het onderzoek Flyland al aan dat het technisch haalbaar is.

Een jaar geleden kwamen 60 bewonersgroepen nog met hun optie van een luchthaven op zeven kilometer voor de kust van Wijk aan Zee.

Onder druk van de Tweede Kamer laat luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen momenteel een quick scan uitvoeren.

’Alle vluchten Schiphol naar zee’
Rechts Amsterdam. Langs de A10/A4 en op de plek van Schiphol kunnen woningen (de witte vlekken) komen. Voor de kust de nieuwe luchthaven.
© illustratie KuiperCompagnon Fakton

„We zijn bang dat alle bestaande studies nog eens naast elkaar worden gelegd en dat geen nieuwe inzichten worden meegenomen. Daarom komen we met het plan voor Schiphol-Stad. Die woningbouw levert namelijk 13 tot 17 miljard euro op, die in de bouw van een luchthaven op zee kan worden gestoken. Wanneer je ook de pensioenfondsen meekrijgt, ontstaat een heel ander plaatje”, benadrukt Edwin van Scherrenburg van VNO-NCW. Een luchthaven op zee kost ruwweg 40 miljard euro.

Windmolens

Recent stelde het onderzoeksbureau To70 al dat ervaringen met een luchthaven op zee nog zeer beperkt zijn. De grootste is Osaka Kansai Airport in Japan met 200.000 vluchten (Schiphol heeft er 500.000) en een 3,5 kilometer lange spoor- en wegbrug naar het vaste land.

To70 wijst er op dat de Noordzee al zeer vol is met scheepvaart en windmolens. Voor een veilige operatie moet dan een gebied van duizend vierkantekilometer obstakelvrij zijn. Dat staat haaks op plannen voor nieuwe windmolenparken op de Noordzee.

Die laatste zorg deelt ook VNO-NCW. „Daarom willen we ook dat zo snel mogelijk serieus naar een luchthaven op zee wordt gekeken. Windmolens zijn ook nodig, alleen dan elders op de Noordzee.”

Hoogbouw

Waar die luchthaven op zee moet komen, geven de werkgevers niet aan. Vooralsnog haken ze aan op het plan van de bewonersgroepen met startbanen voor de kust van Wijk aan Zee.

„Met een snelle verbinding naar het huidige Schiphol. Die terminals en het treinstation kunnen prima op die plek blijven. De vliegtuigen verdwijnen dan. Op de gronden van Schiphol kunnen dan 200.000 woningen komen. Hoogbouw, met naar de randen toe juist laagbouw. Tevens kan zo de Zuidas worden doorgetrokken. Maar er ontstaat ook ruimte voor uitbreiding van het Amsterdamse Bos en wateropvang in de polder op de plaats van de Polderbaan.”

’Alle vluchten Schiphol naar zee’

Dat ook in gemeenten zoals Aalsmeer dan meer woningbouw mogelijk is, is zelfs nog buiten het plan gehouden. Wel zullen zeker een miljoen mensen minder geluidsoverlast ervaren en 300.000 bestaande woningen in waarde stijgen. Die hogere ozb-opbrengst zou dan moeten worden gestoken in de bouw van het vliegveld.

Tegenstand

Tegenstanders vrezen dat het onderzoek naar dit plan lang gaat duren en dat in de tussentijd toch extra vluchten op Schiphol komen. Het staat ook haaks op het klimaatdoel om minder te vliegen.

Met name de verbinding vanaf een veld op zee naar de huidige terminal is nog een probleem. Dat moet wel een zeer snelle lijn zijn. Bovendien zullen ook personeelsleden, koffers en vracht voor vrachtvliegtuigen via die lijn naar de zeeluchthaven moeten. Ook wordt de ligging van uit- en aanvliegroutes nog een probleem. Die zullen bij bepaalde windrichtingen toch over land gaan.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.