Premium

Geen vliegschaamte op vakantiebeurs

Geen vliegschaamte op vakantiebeurs
Liefhebbers van verre reizen op de beurs.
© foto frans van den berg
Amsterdam

Vliegschaamte. Het uit Zweden overgewaaide gevoel van mensen die zich schamen dat ze het vliegtuig pakken. Leeft die vliegschaamte ook in Nederland? De vakantiebeurs voor bijzondere reizen die dit weekend wordt gehouden in de Beurs van Berlage in Amsterdam is een ideale plek om de bewuste vakantiegangers daarover aan te spreken.

Op de beurs ontmoeten veelal iets oudere reizigers de gespecialiseerde aanbieders van overwegend verre reizen. Wie hier komt, heeft in feite al gekozen voor het vliegtuig. „We willen naar Zuid-Afrika of Tanzania. Dat moet je wel vliegen. Maar ik vlieg niet vijf keer per jaar”, stelt een Amsterdamse bij de stand van Djoser.

Bij de Leidse organisator Djoser geven ze meteen toe dat het aanbod uit veel vliegreizen bestaat. „We zijn bewust van onze rol. We bieden dan ook CO2-compensatie aan”, geeft een medewerker als voorbeeld. „Inderdaad is er volop discussie over vliegreizen, maar er wordt niet minder geboekt. Het speelt niet bij iedereen. Vakantiegangers zijn erg prijsbewust.”

De beursbezoekers zijn vooral op zoek naar speciale bestemmingen. Van de gebaande paden af en nieuwe landen aan hun lijstje toevoegen. Oproepen van milieugroepen als Greenpeace om minder vaak verre reizen te maken, zijn hier aan dovemansoren gericht. „Niet vliegen? Ik zou wel willen, maar daarvoor hou ik teveel van reizen”, vult een Rotterdamse aan.

Haar man vliegt al twintig jaar vooral voor zijn werk. Minimaal twee keer per maand. „Juist als compensatie hebben we daarom een elektrische auto gekocht.” Het stel twijfelt nog tussen een reis naar Namibië, Suriname of de Transsiberië Express. „Inderdaad de trein, alleen zouden we dan wel naar Moskou vliegen en ook terug. De reis kan niet te lang duren als je nog werkt.”

Geen vliegschaamte op vakantiebeurs

Zijderoute

Beppie en Joost uit Leiden hebben zich bij de stand van Mevo Reizen net uitvoerig laten voorlichten over een treinreis. Maar dat heeft niets te maken met de klimaatdiscussie. „We willen namelijk een deel van de zijderoute volgen. Met een auto of busje duurt dat te lang. Per trein gaat het prima, alleen willen dan aansluitend ook graag China in. Misschien gaat dat lukken.”

Het Leidse stel was al in Iran. „Dat was echt geweldig. Daarom willen we meer zien van de landen op die zijderoute. Een treinreis is snel, comfortabel en je ziet veel. Dat we heen en terug vliegen? Het zij zo. We hadden er toevallig laatst met vrienden wel een discussie over. Binnen Europa is vliegen niet altijd nodig. Berlijn, Parijs en Londen kan prima met de trein.”

De klimaatdiscussie is ook de Treinreiswinkel, met vestigingen in Leiden en Amsterdam, niet ontgaan. „Ik had net twee mensen die bewust binnen Europa niet met het vliegtuig willen. Het afgelopen jaar hadden we al een enorme toename van treinreizen door vakantiegangers die bewust niet willen vliegen”, vertelt Ingeborg in een van de schaarse rustmomenten.

De brochures in de stand van de Treinreiswinkel vinden gretig aftrek. Daarin ook Interrail, dat tegenwoordig in meerdere varianten te koop is. Maar ook treinen naar de wintersport. „Je vertrekt dan in de avond, slaapt comfortabel in de trein en de volgende ochtend kan je meteen de piste op. Ook naar andere verdere bestemmingen zien we dat nachttreinen weer in trek zijn. Dan heb je meteen een overnachting en het voelt niet alsof je tijd verliest. Overigens kan je binnen een dag reizen in de meeste Europese landen komen.”

Verre reis

Maar op de beurs gaat de aandacht toch vooral uit naar verre bestemmingen. Die heeft de Treinreiswinkel ook: de treinen in de VS of Azië. De Transsiberië en Transmongolië Express komen niet alleen bij de Treinreiswinkel voorbij, maar ook bij Tiara en Mevo Reizen. Een ouder stel twijfelt nog tussen een vakantie in Sri Lanka, Kirgizië of Iran. „Bij Iran kunnen we een deel per trein doen. Dat we ook vliegen kan niet anders. We denken wel na over het klimaat, maar op een andere manier kan het niet”, meent het reislustige stel dat al heel Zuid-Amerika, een deel van Afrika en veel Aziatische landen heeft gezien.

Geen vliegschaamte op vakantiebeurs

Reizen per trein door Azië wint aan populariteit, merken ze bij Mevo Reizen. „We zijn de laatste jaren enorm gegroeid. Maar dat is niet omdat mensen vanwege het klimaat niet willen vliegen. Ze ontdekken gewoon weer dat je per trein comfortabel kan reizen, veel kan zien en mensen ontmoet. Neem de Transsiberië Express. Die vertrekt in Moskou. Natuurlijk kan je met een overstap in Berlijn, eerst met de trein naar Moskou gaan. Maar dat wordt maar heel sporadisch gedaan”, weet Femke Nieuwenburg van het reisbureau.

De laatste jaren is vooral de zijderoute in opkomst. Het is in die regio politiek stabiel. „Alleen twijfelt een enkeling bij Iran, omdat ze bang zijn dat de Amerikanen die reisgegevens gebruiken om je bij een bezoek aan de VS te weigeren. Verder is niet overal het spoor aan elkaar geknoopt. Turkmenistan heeft één lijn, maar die gaat niet de grens over. Bij het eindstation moet je dan met een busje naar de grens en aan de andere zijde een volgend busje nemen naar het station in het buurland. Voor avontuurlijke reizigers maakt dat het alleen maar spannender.”

Goedkoper

De vakantiebeurs die donderdag in Utrecht begint, is meer gericht op het grote publiek. Met veel landenpresentaties en de grote reisorganisaties. Daar zijn ook busreizen en vakanties met de eigen auto te boeken. Vooral voor stedentrips in Europa bieden de grote touroperators ook steeds vaker de trein als alternatief aan. Maar naar de vakantiebestemmingen in Turkije, Zuid-Italië, Spanje en Portugal is het toch overwegend het vliegtuig: snel en goedkoop.

Met de trein naar een vakantiebestemming in Europa is vaak voordeliger dan met het vliegtuig, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. De bond bekeek de prijzen van vijf stedentrips binnen Europa in het hoogseizoen (herfstvakantie) en het laagseizoen. Het ging om retourtjes voor twee personen naar Berlijn, Londen en Parijs en voor twee volwassenen en twee kinderen naar Praag en Kopenhagen. Van de tien reizen zijn er acht goedkoper met de trein dan met het vliegtuig. Naar Praag reizen kinderen onder 17 jaar gratis. Londen is doorgaans goedkoper met het vliegtuig.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.