KLM dit jaar op zoek naar 400 nieuwe piloten

KLM dit jaar op zoek naar 400 nieuwe piloten
© foto United Photos
Schiphol

KLM wil dit jaar 400 nieuwe piloten aannemen. Een klein deel komt van de eigen vliegschool, maar het gros wil KLM ’uit de markt’ halen om het personeelstekort aan te vullen.

Bij KLM werken ruim drieduizend piloten. Het afgelopen jaar werden al 175 nieuwe piloten aangenomen. Dat wordt dit jaar dus fors opgevoerd. Een deel van de vraag is het gevolg van pensioneringen. Daarnaast wordt met de bestaande vloot vaker gevlogen, maar bovenal zijn nieuwe collega’s nodig om de werkdruk te verminderen. Het afgelopen jaar liep de spanning rond de cao hoog op. Met hogere salarissen en minder werkdruk werd een staking afgewend.

Maar waar haal je even 400 piloten vandaan? De afgelopen jaren was de arbeidsmarkt zo slecht dat veel afgestudeerde piloten werkloos op de bank zaten. Dat terwijl ze zich wel voor anderhalve ton in de schulden hadden gestoken om hun opleiding te financieren. De reservelijst is inmiddels weg bij de eigen pilotenopleiding van de KLM. Kandidaten staan daar weer in de rij voor een plekje. De open dagen zitten bomvol.

Overstappen

Momenteel is zestig het maximale aantal leerlingen dat per jaar wordt aangenomen. Dat voorziet in het natuurlijk verloop onder het personeel. De opleidingscapaciteit kan waarschijnlijk naar tachtig door een samenwerking met de Martinair Vliegschool. De leerlingen van de eigen KLM Flight Academy in Eelde zijn gegarandeerd van een baan bij KLM. „Maar we hebben dit jaar behoefte aan 400 nieuwe piloten. De wachtlijsten zijn opgelost, dus we hebben vacatures openstaan voor ervaren piloten die bij ons willen komen werken”, benadrukt de woordvoerster. Dat betekent dat KLM piloten probeert los te weken van andere maatschappijen als Ryanair, TUI en Transavia. Maar in die overstapmarkt roeren zich ook andere maatschappijen zoals Lufthansa en Emirates.

Opleidingen

Wereldwijd neemt de vraag naar piloten toe en dan vooral in Azië, maar ook in Europa is weer volop werk. Om aan die groeiende vraag naar piloten te voldoen, werken steeds meer pilotenopleidingen samen met maatschappijen. Wie is opgeleid, moet verplicht enkele jaren bij die maatschappij vliegen. Andersom biedt dat zekerheid voor de student. Transavia gaat dit jaar in zee met Vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad. Daar wordt begonnen met twaalf leerlingen.

Wie niet in Nederland een plek bij een vliegschool kan bemachtigen, kan ook nog uitwijken naar opleidingen zoals in Portugal en Engeland. CAE Oxford levert veel piloten aan Easyjet en Ryanair. Easyjet en Transavia voeren daarbij gericht campagne om meer vrouwen te bewegen in de cockpit plaats te nemen.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie