Na Brexit weer taxfree shoppen op de boot

Verstokte rokers kunnen straks weer taxfree inslaan.© Foto ANP

Frans van den Berg
IJmuiden

Verstokte rokers kunnen na de Brexit weer belastingvrij sigaretten kopen tijdens reizen van en naar Engeland. Ook aan boord van de veerdiensten kan weer taxfree worden gekocht.

Wie binnen de Europese Unie reist, komt niet in aanmerking voor taxfree winkelen. In 1999 werd die richtlijn nog aangescherpt. Om verwarring te voorkomen, is in de See-buy-fly winkels op Schiphol een taxfreeprijs ingevoerd, waarbij de winkelier de btw betaalt. Alleen bij tabak is dat niet toegestaan. Wie nu naar Londen vliegt, kan geen belastingvrije tabak kopen.

Mogelijkheden

Dat geldt ook voor de veerboten zoals die uit Hoek van Holland en IJmuiden. Op de schepen zijn nog wel veel winkels te vinden, met ’leuke aanbiedingen’ zoals de reders dat zelf noemen, maar die zijn niet taxfree.

„Na de Brexit kan dat weer wel. Daar maken we nu plannen voor. Het wachten is nog op exacte regels zoals waar je op zee dan mag beginnen met die verkoop. Maar het biedt zeker mogelijkheden”, laat Rianne Pels van DFDS voorzichtig weten.

Pels heeft haar handen vol aan de naderende Brexit. „In de voorbereiding gaan we uit van een harde Brexit, dus zonder akkoord. Dan kan het alleen maar meevallen. We overleggen nu met de overheden, de douane, de marechaussee, de voedsel- en warenautoriteit en klanten. Alles gericht op een zo soepel mogelijke afhandeling.”

Zij doelt hiermee op de passagiers, de personenwagens en de vrachtauto’s die in IJmuiden de veerboot die vaart op Newcastle op of af moeten.

Momenteel valt Engeland al buiten de Schengenzone, zodat de marechaussee de paspoorten van alle passagiers controleert. Daar komt na 31 maart de douane bij, die ook gaat controleren. Afhankelijk van welk akkoord er met de Britten wordt gesloten, wordt dat beperkt of zeer uitvoerig. Ook dieren en voedsel mogen niet meer zomaar worden vervoerd. In Hoek van Holland wordt al gevreesd voor lange files met vrachtwagens en daarmee verkeerschaos. In IJmuiden is er in het havengebied meer ruimte voor dergelijke files. „Maar binnen de hekken, het grensgebied, is niet meer ruimte. Daarom wordt de aankomst van de boot het knelpunt. Sowieso is het laden een meer geleidelijk proces.”

Afhandeling

Voor een snelle afhandeling mikt de reder op een papierwinkel die zoveel mogelijk elektronisch kan. Daarbij moeten de klanten zorgen dat alles is ingevuld. „Voor de vrachtwagen aan boord gaat, moeten we al zeker weten dat de lading aan de overzijde langs de douane kan, om te voorkomen dat ladingen worden geweigerd.”

Ook op Schiphol kijken de verladers uit naar de exacte regeling met de Britten. Hier zullen eveneens controles op ladingen komen. Om te voorkomen dat vliegtuigen bij een harde Brexit niet meer tussen het eiland en het vasteland mogen vliegen, heeft de Europese Unie onlangs een serie noodmaatregelen getroffen. Het vliegverkeer kan grotendeels doorgaan, is nu de verwachting. In de tussentijd is de douane druk bezig met het opleiden van extra personeel. Begin januari gaat het Britse parlement over de deal stemmen. Bij een afwijzing blijft ook daarna nog onduidelijk wat er na 31 maart gaat gebeuren.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.