Commentaar: Als auto’s moordwapens worden

GerBen van ’t Hek

Agressie en een moordwapen vormen een dodelijke combinatie. Niet voor niets mag je in dit land niet zomaar met een pistool in de binnenzak door het openbare leven stappen. En vindt er een psychologische screening plaats voordat een wapenvergunning wordt verstrekt.

Geen overbodige bureaucratie; boos worden zonder wapen in de binnenzak loopt over het algemeen ’gezonder’ af dan met.

Dat een doodgewone personenauto óók een moordwapen kan vormen, bewezen twee afschuwelijke incidenten op de Nederlandse snelwegen afgelopen zondag. Zowel bij Lekkerkerk als op de A10 bij Oostzaan kwamen mensen om het leven na een verkeersruzie.

Op de Amsterdamse ringweg reed een 52-jarige man opzettelijk een motorrijder omver nadat die hem daarvoor zou hebben gesneden. De motorrijder en zijn passagier overleefden de crash met meer dan 100 kilometer per uur niet. Zo luidt althans de lezing van het Openbaar Ministerie na het horen van ooggetuigen.

De automobilist wordt nu officieel verdacht van doodslag en blijft voorlopig vast zitten. Dat agressie in het verkeer een probleem is, was al langer duidelijk. De vraag is gerechtvaardigd of er naast rijvaardigheid ook op gedrag moet worden getoetst voor het rijbewijs.

Als er op één zondag (opzettelijk) vier doden vallen, is het antwoord daarop niet moeilijk.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.