Bijna botsing tussen startende vliegtuigen op Zwanenburgbaan

De Zwanenburgbaan heeft meerdere opritten.© foto anp

Frans van den Berg
Schiphol

Deze zomer ging het op 27 juli twee keer bijna mis op de Zwanenburgbaan op Schiphol.

Twee toestellen gingen bijna gelijktijdig starten vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting, zo maakt de Onderzoeksraad voor Veiligheid bekend in de laatste kwartaalrapportage.

Een Embraer stond gereed om te vertrekken bij de oprit aan de kop van de startbaan. Een Boeing 737 stond bij een iets zuidelijkere oprit van dezelfde baan. De baanverkeersleider gaf de piloten van de 737 toestemming om de startbaan op te rijden, maar kort daarop gaf de baanverkeersleider de Embraer die aan het begin van de baan stond toestemming om te vertrekken.

Terwijl de bemanning van de Boeing richting de baan reed, hoorden zij die startklaring voor de Embraer. Zij realiseerden zich dat dit fout zou aflopen, omdat de Embraer dan tijdens de start zou botsen op hun Boeing. Daarom stopten zij meteen, zodat de Boeing nog net voor de startbaan tot stilstand kwam. De Embraer brak de start af.

De Onderzoeksraad is een onderzoek begonnen naar dit ernstige incident. Vooralsnog duikt de raad niet in een ander incident op diezelfde 27 juli. Toen kwam een sportvliegtuig (een Diamond DA-40) uit het oosten, maakte met toestemming van de luchtverkeersleiding een rondje om de toren en mocht verder naar het westen vliegen nadat een Boeing 767 vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting was opgestegen. Maar de piloot van het sportvliegtuig vloog toch al over de Zwanenburgbaan heen voordat de Boeing was opgestegen. Toen de Boeing de lucht in ging, zat het sportvliegtuig echter al 500 meter bij de baan vandaan en op een hoogte van 300 meter.

Foute berekening

Een ander probleem zijn verkeerde berekeningen die piloten maken voor de start. Op basis van de lengte van de baan, het gewicht van het toestel en de wind, wordt uitgerekend wat de stuwkracht van de motoren moet zijn. Dan weten de piloten zeker dat het toestel op tijd de lucht in gaat.

Op 10 juni zouden de piloten van een Boeing 737-800 vanaf de Buitenveldertbaan opstijgen. Ze gingen uit van de hele lengte van de baan omdat ze via de laatste oprit de baan op mochten. Maar later werd dat veranderd in een andere oprit, waardoor de beschikbare startlengte afnam. De piloten maakten echter geen nieuwe berekening, waardoor de Boeing pas vlak voor het eind van de baan van de grond kwam. Een ernstig incident, meent de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die een onderzoek is begonnen.

Een andere Nederlandse Boeing 737-800 die vanaf het Griekse Zakyathos vertrok op 8 augustus kwam ook pas vlak voor het eind van de baan los. Daar was een fout gemaakt in de berekening door uit te gaan van het gewicht van het vliegtuig zonder kerosine. Het vliegtuig was bij de start uiteraard zwaarder. Deze zaak wordt de Griekse onderzoeksraad bekeken.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.