Passagiers stranden op Schiphol na droneaanval Gatwick

De kerstvakantie van deze mensen is deels in het water gevallen.© EPA

Frans van den Berg
Schiphol

Met drones is opzettelijk het luchtverkeer op de Londense luchthaven Gatwick platgelegd. Tienduizenden passagiers op Gatwick zaten vast. Op Schiphol zijn al tien vluchten geannuleerd, waardoor die passagiers op Schiphol strandden.

Actievoerders hebben in het verleden geprobeerd met ballonnen met zilverpapier het luchtverkeer op Schiphol te storen. Die actie werd in 1996 door de rechter verboden. Maar tegenwoordig zijn er nieuwe middelen. Op de Londense luchthaven Gatwick lukte het woensdagavond en donderdag door drones over de enige start- en landingsbaan te laten vliegen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De eerste meldingen kwamen woensdagavond om 21 uur. Uit veiligheidsoverwegingen bleven vliegtuigen aan de grond. In de nacht ging de luchthaven weer open, maar na drie kwartier werden weer twee drones waargenomen. Die waarnemingen gingen donderdag nog door. De politie heeft de drones niet neergehaald uit angst dat verdwaalde kogels slachtoffers maken. Een terroristisch aanval werd uitgesloten, maar volgens de luchthaven is het wel een opzettelijke poging om het vliegverkeer te verstoren.

https://www.gatwickairport.com/flights/flight-disruption/

Tienduizenden passagiers kwamen vast op te zitten. Gatwick is een van de grootste Londense luchthavens, waar Easyjet nadrukkelijk aanwezig is. Zeker zeven vluchten naar en van Schiphol werden geannuleerd. Ook British Airways moest vier vluchten naar Schiphol schrappen. Passagiers worden zoveel mogelijk overgeboekt op andere vluchten. Wie niet weg kan komen, kan zijn intrek nemen in een hotel nabij Schiphol.

https://www.easyjet.com/en/help/preparing-to-fly/latest-travel-information

Schiphol is dankzij de zes startbanen minder kwetsbaar dan Gatwick met een baan. Gemiddeld melden vliegers ongeveer 50 keer per jaar dat ze een drone zien. Het merendeel in het luchtruim rondom Schiphol. ,,Wij zijn afhankelijk van deze meldingen, omdat drones zonder transponder niet zichtbaar zijn op de radar en ook niet zichtbaar zijn vanuit de toren, vanwege hun doorgaans kleine formaat. Als het nodig is houden wij het vliegverkeer na zo’n melding uit dat gebied’’, laat de luchtverkeersleiding weten.

Dronewatch.nl meldt nog dat dronedetectie en geofencing kan helpen om recreatieve drones uit het luchtruim van een luchthaven te houden. ,,Maar tegen kwade opzet valt nog weinig te doen.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.