Autojaar 2019 belooft weer heel boeiend te worden

We beleven rare tijden in autoland. Inmiddels is het een elektrische auto die de meeste bekeuringen opstrijkt. De pijlsnelle Tesla blijkt leuk speelgoed voor snelle jongens die er graag geluidloos als een raket vandoor spuiten. Niet echt milieuvriendelijk, maar o zo leuk...

De suv-achtige is dé hit van de laatste jaren, iedereen wil er een en ze zijn dan ook in alle soorten, maten en prijzen te koop. Zelfs merken waarvan we het nooit zouden verwachten, wagen zich aan de suv. Lamborghini, Aston Martin, Rolls-Royce, Ferrari, stuk voor stuk gaan ze overstag.

Als we het jaarboek van automagazine Autovisie doorbladeren, worden de ontwikkelingen duidelijk. Zoals gebruikelijk zet dit naslagwerk het gehele aanbod van de automerken voor 2019 op een rij. Er komen steeds meer e-cars, maar ook pure rijmachines met een dikke brandstofmotor doen het nog steeds prima. Tot de verbeelding sprekende bolides zijn vaak bij de aankondiging al uitverkocht.

Meer dan ooit is de aandacht gericht op de toekomst. Wat komt er allemaal aan en welke kant gaan we op? Autovisie laat dat zien in zeventien pagina’s met realistische ontwerpen maar ook futuristische bolides die misschien nooit tot ontwikkeling zullen komen, maar niet minder interessant zijn.

De catalogus is nu opgedeeld in drie stukken. Het grootste deel beslaat het huidige aanbod van in Nederland en België verkrijgbare merken. En dat zijn er 63. Daarbij zitten ook diverse sub-merken, zoals DS (van Citroën) en Polestar (Volvo). Het tweede deel betreft China, misschien wel de belangrijkste automarkt op het moment. We zien 22 Chinese merken die goede zaken doen in het thuisland en waarvan we in de toekomst meer zullen horen in Europa. Tenslotte is er nog de afdeling exoten en kleine fabrikanten, waarvan er 55 voorbij komen. In totaal dus 140 automerken. Autovisie overlaadt ons op 500 A4-pagina’s met vele kleurenfoto’s, gegevens en informatie (ook kentekens, belasting, prijzen), overzichtelijk per merk bij elkaar, inclusief proefritten.

Het jaarboek kost twee tientjes.

Peter Lodewijks

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.